Billig forbrugsvand med fjernvarme

I dag har jeg en 20 år gammel fjernvarme unit med en isoleret vandbeholder som sikkert er kalket voldsomt til. Der er cirkulationspumpe på forbrugsvandet og på en sommerdag har jeg målt at vi bruger 15 kwh i døgnet, hvilket jeg synes er alt for meget.

Jeg vil skifte den ud, men hvad skal jeg vælge for at gøre det smartest? Cirkulationspumpe skal nedlægges og kommer ikke igen. Der skal være vand til 4 personer med et lavt vandforbrug.

Hvad med gennemløbsvelskelvarmer, er de billigst i drift?

Er der nogen steder hvor man kan se hvad der er mest økonomisk?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg vil mene at en gennemstrømnings varme veksler vil være væsentligt biligere, den skulle jo reelt kun bruge energi når du åbner for vandet. Men findes de ?
Jeg ved at man kan få elektriske og at disse er væsentligt billigere end en elektrisk vandvarmer.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/veksler-og-units-5277c1.html

Der er masser.....

Og de er billige i drift, løber aldrig tør for varme og fylder ikke ret meget ...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
en pladeveksler kan varmt anbefales, der er netop ALTID varmt vand, den har en høj udnyttelsesgrad og varmer vandet op med det samme, og har næsten ingen forbrug før du åbner hanen, ihvertfald ikke de isolerede modeller.

og ja de fylder ingenting, og er super nemme at installere.

Mvh Christian

Har selv for et par år siden fået sat en Danfoss Akva Vita TD op da jeg gik fra oliefyr til fjernvarme og er meget tilfreds
Der er altid varmt vand, men det er klart at det afhænger af hvor længe fjernvarmerør der er ind til huset.
Annonce
OK så der er ingen tvivl, en gennemstrømnings-varmeveksler er det mest økonomiske, eller hvad? Hvorfor skulle man så købe en varmvandsbeholder?

Du skriver, at du vil nedlægge cirkulationspumpen og skifte din vandvarmer ud. Har du overvejet at sætte et ur på din pumpe til det varme vand, så der kun er cirkulation på de tder, hvor der er brug for varmt vand? F.eks. morgen og aften afhængig af forbrugsmønster.
Hvis du skifter din varmvandsbeholder ud med en gennemstrømningsvandvarmer, skal du tage i betragtning, at om sommeren kan fjernvarmevandet i dit fjernvarmestik blive koldt. Det medfører, at det kan tage længere tid, inden du får varmt vand. Tiden inden du får varmt vand afhænger af længden på dit stik. Det vand, du lukker ud inden det bliver varmt, er spildt, men du betaler vandaflednings afgift af det.

Den mængde energi, der skal bruges til opvarmning af vandet, er kun afhængig af mængden af vand og evt. af vandvarmerens effektivitet.


 

 


fase
Er du sikker på at der ik er et krav fra fjernvarmeværket om at du skal bruge en varmvandsbeholder?
Hvorfor kan de have et sådan krav? Det er Københavns Energi.
det kan være fordi de ikke kører med ret højt tryk og eller temperatur i systemet, så fungere en veksler ikke optimalt, men det plejer nu ikke at være et problem.

Mvh Christian

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis