Nedtagning af gamle fliser?

Hej LDS´ere

Jeg har rodet mig ud i et lille køkkenprojekt, som jeg er en smule usikker på hvordan jeg griber an Vi har, som så mange andre, en række fliser over bordpladen i hele bordpladens længe, muren er derudover vandskuret for resten.

Jeg ville gerne have fjernet disse fliser, og så blot have en vandskuret væg.

Selve det at banke fliserne af er nok rimelig enkelt med en elektrikermejsel og lidt tålmodighed - men jeg er lidt i tvivl om den bedste måde at fjerne det klæber der ikke falder med af. Det groveste kan sikkert tages med en hammer og mejsel, men hvad så derfra? Det skal jo så vidt muligt ned til murstenene hvis jeg skal ramme nogenlunde samme struktur når fugter muren op og skurer over med en våd mursten?

Er der et fornuftigt "trick" til at få gjort den klar?

På forhånd tak for forslag,
Carsten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah der er en god metode, men du er nød til at fylde en eller to ramme øller i halsen først. Du skal nemlig bruge kapslerne, som du prikker hul i midten af med en tynd dorn. Så sømmer du dem fast med tagpapsøm til en passende træklods, og har et efektivt kradsebrædt til at fjerne gamle pudsrester og andet med.
Når du har fliserne banket af, lejer eller køber du en vinkelsliber med en slibe kop på, så tager det ikke mange sekunder at gøre væggen pæn jævn.

Efterfølgende primer du væggen, også er du klar til vandskuring. Husk at male med en højglans maling. Ellers er det ikke nemt at holde rent.

Mvh Thomas Hansen

Det lyder faktisk som en ret tiltalende metode med ølrammerne  Det må næsten kræve et forsøg.

Ift. fedtstænk osv, så havde jeg tænkt mig at sætte en glasplade op bag ved kogepladerne, det kan selvfølgelig blive lidt træls hvis det er ikke er en maling med rigeligt glans, men jeg tænker det nok skal fungere.

Det lyder fornuftigt med en slibekop, det må jeg lige have skaffet til vinkelsliberen.

Tak for gode input!

Carsten

Jeg har faktisk købt sådan nogle efektive slibe kopper hos Onkel Harald, da jeg skulle rense gamle mursten for puds, de er særdeles efektive og passer man ikke på tager de gerne mustenen med.
Husk at holde med begge hænder på vinkelsliberen, hvis du vælger den løsning. For smutter den, tager den også en god del hud med fra din tommelfinger. (Trust me)
Ja den er ikke kræsen, den tager alt hvad der kommer under den.
Alternativ er at man ka også leje en betonhøvl, som egentlig bare er en vinkelsliber med omsluttet kåbe på og som ka tilsluttes til en støvsuger. Den sviner meget mindre, er nemmere at styre og giver et lidt pænere resultat, syntes jeg

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej igen,

Nåh nu kom jeg i sving med mit lille projekt, men jeg blev sq lidt snydt af hvad der var bag fliserne Jeg gik i gang med en lille fladmejsel, og det var ganske let at få fliserne af.. nok mest af alt fordi man åbenbart har valgt bare at smide klæber op på malet og vandskuret væg. Det ser sådan her ud:

Nu er jeg så gevaldigt i tvivl om jeg skal smide den lille fine spartel/mejsel på fein-klonen og få fjernet det hele, eller om jeg bare skal give mig i kaste med at vandskure hen over dette... Det skal blot males når jeg er færdig, så jeg er i tvivl om hvorvidt det er til at få jævnt og pænt - og mon ikke der sidder en med lidt erfaring jeg kan trække på

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også