Robinie terrasse, erfaringer?

Hej

Har nogen bygget en sådan terrasse i robinie, eller kender nogen til den træsort.

Vi overvejer at bygge med disse planker men vi kan ikke lige finde nogen
steder man kan se dem som terrasse(belægning).

Mvh

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Robinie eller falsk akacie er en fælles betegnelse for omkring 20 arter. Træet vokser naturligt i Nordamerika, men er indført som plantagetræ i mange andre verdensdele.

Det er særdeles modstandsdygtigt overfor svampe og insekter, men det kan være svært at finde i lange længder, da kævlerne (som fældes) ofte er korte.

Regn med at der skal forbores uanset om du anvender skruer eller søm, og værktøjet skal være skarpt.

Træet ændrer i øvrigt farve når der saves i det.

Jeg har brugt det til stolper, og det holder, men jeg ved ikke om jeg ville anvende det til terrassebrædder. Måske

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg kan klart anbefale Ipé.
Det er en hård tung træsort der er mindst lige så resistent som Teak overfor råd.. men koster det halve :-)
Du skal forbore da det ellers flækker eller din skrue brækker.
Anvend rustfaste skruer.
Jeg har haft en altan i nogle år med Ipe og har siden bygger havemøbler i galvaniseret stål og Ipe planker til bordplade og sideflade på mine bænke... Bordet er 1m bredt og 3m langt... tungt som bare og står ude hele året....

Det bliver gråt som Teak.
Og ja det bliver grønt hen over efterår/vinter.. men en afvaskning til foråret og det er godt igen...
Ingen olie, ingen ærgelser...

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis