Købeloven

Hvordan er købeloven i forbindelse med køb af bil ??
Jeg har for 5 1/2 mdr siden købt en Peugeot 407 Sw stationscar 1,6 HDI 160.000 km årgang 2007 pris 125.000 kr , købt hos forhandler.
Den har desværre har en sværhed med en spjæld der brække i varme systemet.
De er en dyr regning da der skal bruges 12-16 timer på det.

Bilen holder nu på det værksted hvor jeg har købt den og jeg får den igen om 2 dage.
Hvem hænger på den regning ???
Der står ikke noget spec i købs papirerne ..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Da jeg en gang jeg bøvlede med min golf 3 har jeg fået læst en masse. 
Jeg mener (har ikke lige kilden klar ved hånden) at hvis en fejl opstår inden for 6 mdr efter købstidspunktet, regnes den med at være til stede, da du købte bilen. Og selvom forhandleren ikke giver garanti eller der står at bilen er købt som beset, så har du stadigt 2 års reklamationsret. 
Det lyder meget nemt, det er meget sværere i praktis. Forhandleren vil nok benægte alt. I mit tilfælde, var det motoren der stod af - to dage efter der blev sat ny tandrem og varmepumpe på. Forhandleren mente at "det var jo en gammel bil, der er ikke så meget at gøre; du sku ha tænkt over hvad du købte". Hvorimod da jeg skulle købe bilen sagde han: "ja men sådan en golf der er super pålidelig og går aldrig i stykker". 
Efter et halvår med advokat, fik jeg mine penge tilbage. 

Hilsen Alex
Alex har ret 2års reklamationsret og det første 1/2år skal sælger bevise at skaden ikke var tilstede ved købet og det kan han ikke.(tror jeg nok)
At købe en så ny og sikkert dyr fransk bil uden GARANTI er ikke specielt smart.
16 timer på at skifte en dims lyder da fuldstændigt sindsygt i mine øre er forhandleren helt rask eller er en Pug bare skruet helt skævt sammen?
René
Ikke for at være flabet eller noget, men der var en der sagde til mig engang at:
Franskmænd bygger biler som om de vil aldrig går i stykker og tænker ikke på hvordan disse skal repareres. Og når det kommer til sagen, så som vi kan se her, skal man skille halvdelen af bilen ad, for at skifte lille dims.

Men de andre mærker er nok ikke meget bedre.

Hilsen Alex
Nej de er ikke meget anderledes men 16 timer X 1000Kr. for at skifte en dims er sindsygt.
René
Skrevet af Urup på 08 feb 2012 07:43
Hvordan er købeloven i forbindelse med køb af bil ??
Jeg har for 5 1/2 mdr siden købt en Peugeot 407 Sw stationscar 1,6 HDI 160.000 km årgang 2007 pris 125.000 kr , købt hos forhandler.
Den har desværre har en sværhed med en spjæld der brække i varme systemet.
De er en dyr regning da der skal bruges 12-16 timer på det.

Bilen holder nu på det værksted hvor jeg har købt den og jeg får den igen om 2 dage.
Hvem hænger på den regning ???
Der står ikke noget spec i købs papirerne ..

Hej.
Det er rigtigt som flere er inde på at købeloven er skruet sådan sammen at de første 6 måneder er de mest interessante ... for dig.

Den indbyggede formodningsregel siger at man i tvivlstilfælde "formoder" at fejlen har været der på leveringstidspunktet.

Og det er jo nok så vigtigt idet en reklamationsret tager udgangspunkt i udbedring af de fejl der var til stede ved produktets levering. I modsætning til en ægte garanti der også dækker fejl der opstår undervejs i perioden .

I praksis er sagen mere "grumset"...
Hvis man køber en bil der meget gammel og yderst billig, så skal man ikke forvente en forhandler der står med åbne arme hvis man kommer og reklamerer en vinduesvisker der lyder mærkeligt ...
Omvendt bør man - hvis man har købt en bil af en reel værdi - kunne forvente at sælger lever op til sit ansvar. 
Du har jo købt en ikke særlig gammel til mange penge, så her bør der ikke være nogen tvivl overhovet !!

Bilfirmaer bruger i høj grad den taktik at de udbedrer en fejl og udskriver en regning. Hvis kunden ikke kender reklamationsreglerne, så betaler de for at undgå mere vrøvl. Omvendt ved firmaet godt at hvis man sætter sig ind i de ikke specielt komplicerede regler, og gør opmærksom på sin rettighed, så vil de fleste bilfirmaer trods alt tilbyde at trække regningen tilbage.

Du bliver muligvis tilbudt "kulance" . Altså en rabat, hvor firmaet måske tilbyder at slå halv skade. 
GLEM DET ! Det er derfor de har skrevet så mange timer på projektet - for så ender du i virkeligheden med alligevel at betale hele beløbet.
Hvis du kan true med FDM og deres advokat - så går det oftest meget lettere med at få udbedret skaden gratis 

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Annonce
Tak for hjælpen.....
Sagen er næsten afsluttet
Jeg har fået bilen lavet gratis under garanti MEN så komme han sku med at den bil han fik i byt ikke var som han troede..
Han påstår at han har brugt 30.000-35.000 på den og mener jeg skal betale noget af det...
Jeg har sagt til han at det er ham og ikke mig der er fag manden der...
Ved ikke helt om den ender der.......ellers må jeg skifte værksted.
Fis i en hornlygte :-O

Den er også velkendt fra forhandlerside og betyder på dansk at han gerne vil have at du skal holde dig væk fra hans forretning da han nu har måttet betale så mange penge for at have dig som kunde :-)

Tja ....

Du har fået lavet bilen gratis. Der er ikke så meget tilbage af reklamationsretten ( som jeg har forstået ) så du finder da bare i fremtiden et godt værksted. Du skal under ingen omstændigheder bruge forhandlerens værksted fremover - du risikerer bare at han laver horrible regninger for at hive nogen penge tilbage fra dig.

At han har brugt nogen penge for at istandsætte din gamle indbyttede bil er hans problem. I den henseende er bilen fra dig til ham som prøvet og beset. ( han er fagmand - du er kunde )

Så for at sige det så kort som det kan : Afbryd kontakten til ham og find et andet værksted. :-)

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Du siger bare lidt flabet, "du har købt den som beset, bare ærgeligt" Når han er sådan over for dig, kan man godt tillade sig at give lidt igen. Han har intet at komme efter der.
Men som der bliver nævnt bør du nok finde et andet værksted til fremtidige reparationer
Heller ikke meget han kan lave for 30K når han skal bruge 16 timer på en dum plastik dims.
René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis