Hjælp til tænde/slukke dims der ikke er en alm bevægelses sensor

Hej jeg søger lidt råd omkring en lidt anderledes tænd/sluk lampe

Den skal sidde i en indkørsel men kun tænde når noget af en vis størrelse passerer ikke når mine 6 katte, fasaner osv kommer forbi. Jeg havde tænkt på at videreudvikle den dims der ringer når man går ind i en butik. Altså en sensor og reflektor forbundet så det kun er når noget kommer igennem det aktiveres. Og så en timer på så det fx holder i 5 min?

Eksisterer der noget ligende eller er jeg helt dum når jeg overvejer denne løsning?

Håber på at der er nogle elektronikgenier der ude som ved mere om det end mig?
Jeg vil sagtens kunne lave det når jeg bare ved hvad det er jeg skal bruge til projektet.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad hedder tænd slukke dimsen.!!!!
(bevægelses sensor)

men den burde kunne justers dens følsomhed
så fluer ikke kan aktivere den.!!!
Det du leder efter hedder en IR barriere og kan se sådan ud: https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H24214

Elektronikteknikeren
Gregersen du er min redningsmand - den har jeg ledt efter i 1 år nu. Jeg kunne regne teknikken ud bag den, men ikke hvordan jeg selv skulle lave den. Og nu kan den så købes til en rimelig pris ;-) jeg er en glad lille julegris. Tusind tak. Nu skal den bare bestilles og installeres sammen med mine lamper
Vær opmærksom på, at den Gregeren linker til kun kan bruges op til 1A, dvs. omk. 230W. Så hvis du har mange lamper, skal der et ekstra relæ ind. Her ud over har den så vidt jeg kan se ingen timer, så den tænder kun når strålen er brudt. Du kan dog kombinere den med en trappeautomat, for at undgå begge problemer.
Du kan evt. også bruge en vægt-aktivering, så det kun er når elefanterne kommer trampene igennem indkørslen, ved siden af bilen, at den bliver aktiveret. ;-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis