Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at investere i noget isolering, det forhøjer da husets værdi mere end alvedens tiltag med solvarme o.s.v.
Og så en pille stoke, ja du skal fylde piller på en gang i døgnet og tømme aske en gang om ugen. Du skal da være slemt doven hvis du ikke kan overkomme det.
Min kammerat, en meget egenrådig karl, der helst vil begå egne fejltagelser uden at lytte til andres, har også en sådan luft/vand varmepumpe. Den med cop 3-4 stykker er måske mulig om sommeren, men her i den kolde tid, ligner det meget mere 1-1,4, og altså rasende dyr at køre med. Jeg havde forgæves advaret ham ud fra erfaringer her fra sitet!
Heldigvis for ham lod han sin brændeovn og gamle oliefyr stå som back up.
Og nej, det var ikke et billigt sekundaprodukt, men jeg husker ikke navnet, da jeg finder den slags anlæg for værende helt uinteressante.
Selv bruger jeg træpiller via en pillebrænder på den gamle kedel på meget snæver plads, men det kan jo ikke nytte i dit tilfælde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for input, det er bestemt også overvejet kraftigt og overvejes stadig. Situationen er bare trals da største delen af overetagen er skrå vægge og derfor nærmest umulig at isolere uden at benytte en af disse to:
1. Tag taget af huset og isolere ude fra, men der er nok kun plads til 10-12cm (formodet spærtykkelse), tvivler på at det samme tag ville kunne lægges på igen. Tilmed er der også langtned så der skal stilladstil.
2. Lave overetagen helt om ved at fjerne al beklædning og isolere indefra med 10-12cm, dampspære, en lægte også måske 5cm isolering mere også gibsplader osv osv.

Begge muligheder vil koste både mange penge og meget tid. Tidsfaktorer er ikke så væsenlig som penge faktoren.

Jeg kan ikke gennemskue hva besparrelse isolering vil give, det er noget nemmere at regne på optimering af fyringen(i hvert fald for mig)

MVH THomas

Venlig hilsen
Thomas

Glemte helt at forholde mig til pille/stoker. Som sagt det skal stå inde midt i huset og synes generelt folk på nettet synes de larmer/støjer og selvfølgelig også sviner en del med støv af piller og aske.

Venlig hilsen
Thomas

ktn, hmm det bekræfter jo lidt mine bange anelser med varmepumper og strømforbrug. Og synes ikke jeg hverken har tid eller råd til at begå alle fejl selv :-)

Har du pillefyret inde i selv huset? Og hvordan med støv og svineri derfra?


Venlig hilsen
Thomas

Annonce
Ja det står i bryggeset, lige ved siden af hvor jeg har mit kontor. Jeg har altid døren åben, idet jeg får overskudsvarmen ind til mig, og jeg glæder mig over at høre pillerne risle ned i brændren, idet jeg så ved at det bare kører der ud ad.
Men hvis du ikke tåle en lille lyd, er det jo ikke så godt for dig.
Det er meget minimalt, hvad det støver, især hvis man ikke kvajer sig med pillerne, men blot hælder dem stille og roligt ned i magasinet uden de ekvilibristiske øvelser.
Jeg har en motoriseret askespand til 3-400 kr., som jeg suger asken ud af kedlen med, og samtidig suger jeg lige gulvet fri for spildte piller, hvis der ligger for mange. Men den larmer så du tror det er løgn!
Jeg bruger for 20.000 piller og 2-3000 træbriketter om året til 300 m2 rimeligt isoleret hus og 112 m2 halvskidt isoleret værksted, og selvf. varmt vand året rundt.
Men jeg må altså lette røven og hælde brændsel på hver/hver anden dag vinteren igennem alt efter temperaturen og så bruge en halv time om ugen på at støve af inde i kedlen, for at optimere kedlen.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm, hvor meget vil du sige at fyret larmer. Det er mere fordi vi har køkken lige op til og dagligstue lige på bagsiden af det rum hvor det evt. skulle stå, samt soveværelse nærmest direkte ovenpå. Oliefyret siger selvfølgelig også lidt, men det høre ikke ovenpå.

Det er også billigt at du bruger cirka 23000 kr. på at opvarme 400 kvm, når vi bruger 33000 på 130 kvm.

Med det perspektiv er pillefyr igen med på overvejelserne, hvilket bare giver mig endnu mere at tænke over.

Kan man genbruge en oliefyrskeddel til noget pille haløj?
Hvad skal man forvente i investering for en pille anlæg?

I tillæg har nogen så her erfaringen med solfanger anlæg? kan det svare sig? både i kombi med pille/stokker og varmepumpe

Venlig hilsen
Thomas

Det er jo meget subjektivt, om man synes det larmer. Det larmer i alle tilfælde mindre end mit oliefyr, som står som backup.
Det kommer an på, hvordan din oliefyrskedel er, om der kan monteres en pillebrænder på den.
Hvis du kan bruge din kedel, vil jeg tro et pillebrænder med styring koster i omegnen af 25.000 kr.
Du må selv ud og se nogle anlæg, så du selv kan vurdere støj, adgangsforhold, pladsbehov osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej Purkaer. Du skriver 07-02 under 2 at du overvejer at isolere indefra med 10-12 cm. + en lægte og yderligere 5 cm. isolering. Du er helt gal på den med isoleringstykkelse. I 1983 brækkede jeg alt indvendig puds, træ og øvrigt indvendig loft ned og isolerede taget med 300 mm. rockwool + dampspærre (alucraft). Ydervæggene (lodrette-gavle) fik 200 mm. holdt på plads af et træstativ. 400 pakker rockwool til 160m2 bolig. Det var en god investering, men ville i dag lægge yderligere 100 mm på. Husk at bruge støvmaske.


Nok isolering er en gang, brændselskøb er en lang evig gentagelse. go arbejdslyst hilsen anvi
Jeg tvivler på at et luft/vand anlæg vil kunne varme dit hus op, hvis det ikke er tæt og ringe isoleret, idet at det er begrænset hvor højt temperaturen i varmekredsen kan komme op i sådan en.

Jeg har selv et Daikin Altherma luft/vand anlæg til at opvarme vores hus på 146m2 med gulvvarme. Jeg køre med en fremløbstemp. på omkring 35 grader. Perfekt for en varmepumpe! Anlægget kører upåklageligt og de tre år jeg har haft det, har det klaret de hårde vintre uden problemer og uden at el-regningen løber løbsk.

Det er så også et anlæg til lidt over 100.000,- kr. og jeg kender et par stykker mere i byen der også har et tilsvarende og de er også fuld tilfredse.

Jeg ved ikke nøjagtigt hvor meget el varmepumpen bruger, men vi bor to voksne og et barn i et nyt hus på 146m2 med gulvvarme og 200L varmtvandsbeholder der også opvarmes via varmepumpen og vores samlede årlige el-regning er på omkring 12.000 - 13.000 kr.

Vi overvejede også et pillefyr, men synes at det fylder for meget + at vi ikke gider alt det arbejde der er ved at have sådan et.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også