Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt seriøst. Hvis du påtænker at sælge inden for nærmeste fremtid. så monter et scotte stoker. Den er billig og meget effektivt. Virkningsgrad på 92 %. 
 Den ville kunne tjene sig hjem på 1.5 år, med den oliepris du giver. 
 Glem alt om isolering, varmepumper og solvarme. 
 Det kan de kommende købere selv regne på.
 Installer du et pillefyr. Og det er det.. Det er da ikke sikkert du får de ekstra penge, hjem ved salg. Meeen,  Din bolig bliver langt mere attraktiv at købe, med billig varme i stedet for der oliefyr. Og udgiften til stoker, har du allerede tjent hjem på ganske kort tid pga prisen på piller kontra olie.
 Det er hvad jeg ville gøre i dit sted.
 Ham, her kender jeg... Prøv du at tal med Søren.. 
 
http://dvcenter.dk/pillefyr-stokerfyr.html n  Han er også indehaver af    fyrrum.dk. Han Hedder #Levi# derinde. 
 
 I øvrigt lidt sjovt, med linket til friland. Jeg er med på billederne.  Jeg ledede det solvarme workshop deroppe sammen med Ernst Drastrup.
 En kanon oplevelse.
 Det var meget økologisk. Den, sorte maling vi brugte var fremstillet af jernoxid, kalk, kvark og linolie med pådrysset stenkul støv i den endnu våde maling.
 Oppe på loftet stod 2 stk lodretstående parrallelt forbundne kappebeholdere. Tilslutningerne var i 20 mm gulvvarmeslange..
 Vi lavede et bette tricks... Det første stykke af fremløbet går lodret op lige efter solfangeren.. Det er det stump lodrette rør der skaber opdriften og sætter selvc. igang.
  fremløbet var på 6 meter til v. vandsbeh. og returen tilbage til fangerne fra v. vands beh. var på 17 meter. Som altid ved selvc. Kortest mulig fremløb til fanger . Det gør knapt så meget returen er lang. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også