Dug på indersiden af engergivindue

Hejsa.

Har følgende spørgsmål?

Vil vandbåren gulvvarme være en løsning for at komme meget dug til livs, på indersiden af vores energivinduer på vores 2 soveværelser på 1 salen( 2 store vinduer uden radiator under)Radiator står modsat vinduerne.

Vi har fået efterisoleret i etageadskillensen mellem stuen og 1 sal, men der ligger lerindskud i og derved er der loftlommer som ikke kune nåes, så gulvet er meget koldt og det føles som træk
Taget er understrøget.
Skunken er også godt isoleret(300 mm), samt loftet(600 mm)

Så hver morgen er der meget dug på alle vinduerne og mistænker det er fordi varm luft mødes med det kolde luft fra gulvet, kombineret med ingen udluftning, udover de 2 gange daglig som anbefalet?

Måske også spalteventiler i vinduesrammen ville hjælp?

Men er åben for andre spændende muligheder som kan nedbringe den forbandet dug.

mvh Dennis

 

Hejsa. Har følgende spørgsmål? Vil vandbåren... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak igen for jeres fornuftige svar.

Tror jeg til og starte med, vil montere spalteventiler i toppen af vinduet og så se om det vil afhjælpe vores dugsituation.

Men kommer nok ikke uden om at få efterisoleret TÆT under gulvet og så ved samme lejlighed få monteret gulvvarme.

Tak for info alle.

Mvh Dennis

 

Skrevet af Wezio på 09 feb 2012 13:30

Jo, jeg nævnte skam i mit svar et jeg HAR vandbårenbgulvvarme OG kondens på indersiden af ruderne! Så det er ikke løsningen. Der skal udluftning til!!! 

Ja, hvis man er så heldig at kunne åbne vinduerne. Fra minus 5 grader fryser mine Velfac200 vinduer fast og med lidt lavere temperaturer har jeg is på greb og ved glasbånd (jeg har skiftet glasbånd en gang så jeg så at der er åben ud til naturen under glasbåndene, så der er ikke noget at sige til at de fryser fast og der kommer is i kanten).
De fleste thermoruder har en temperatur på 0 grader ved glasbåndet når temperaturen er 10 - 13 grader minus ude og stuetemperaturen er plus 20, så hvis luftfugtigheden inde er over 30% vil der dannes kondens/is her.
Skrevet af Orla Nautrup på 09 feb 2012 17:09
De fleste thermoruder har en temperatur på 0 grader ved glasbåndet når temperaturen er 10 - 13 grader minus ude og stuetemperaturen er plus 20, så hvis luftfugtigheden inde er over 30% vil der dannes kondens/is her.


Det er kun mine vinduer (fra 1998 og 2003) der fryser og har overdrevet dug/kondens/vand ved bundrammen. Yderdøre (fra 1995, alm. træ og 3 lags thermoruder) og terrassedøren (fra 2009, alm. træ med lavenergi) lå på 8-9 grader i de nederste hjørner af ruderne, da der var 15 graders frost, der var kun lidt dug på disse. Jeg har brændeovn, som er tændt hver dag for tiden. Jeg har ca. 40% relativ luftfugtighed pt. Aktuel måling kl.19.45 siger 8,8 i vinduerne og 15 grader på dørene med 3,5 graders frost og  østenvind. Der er ca. 20 grader ved dørene og i værelserne, 23 i stuen. Randtemparaturen er ens uanset hvilket vindue jeg måler på.
Velfac vinduerne ryger ud til foråret, det har været et dyrt bekendskab. De er pæne uden på, men grimme, kolde, fugtige, frosne, har mugne glasbånd på indersiden. Udluftning og aftørring er ikke nok til at holde dem pæne.

Jeg har selv lige målt her i huset:
Trævinduer med alubundglasliste.
Rumtemperatur 23 grader
Relativ fugt 28%
Udvendigt -6,1 grader
Rudekant ved almindelig termorude 5,6 grader
Rudekant ved lavenergiruder uden varm kant 5,6 grader
Ingen dug overhovedet nogen steder, og har ikke haft det i 21 år.

Med den relative luftfugtighed jeg har, burde der komme kondens ved omkring 4 grader ved rudekant, men har aldrig set det her i huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis