Dug på indersiden af engergivindue

Hejsa.

Har følgende spørgsmål?

Vil vandbåren gulvvarme være en løsning for at komme meget dug til livs, på indersiden af vores energivinduer på vores 2 soveværelser på 1 salen( 2 store vinduer uden radiator under)Radiator står modsat vinduerne.

Vi har fået efterisoleret i etageadskillensen mellem stuen og 1 sal, men der ligger lerindskud i og derved er der loftlommer som ikke kune nåes, så gulvet er meget koldt og det føles som træk
Taget er understrøget.
Skunken er også godt isoleret(300 mm), samt loftet(600 mm)

Så hver morgen er der meget dug på alle vinduerne og mistænker det er fordi varm luft mødes med det kolde luft fra gulvet, kombineret med ingen udluftning, udover de 2 gange daglig som anbefalet?

Måske også spalteventiler i vinduesrammen ville hjælp?

Men er åben for andre spændende muligheder som kan nedbringe den forbandet dug.

mvh Dennis

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket mærke og type er dit vindue? Er det med varmkant?

Det er kendt at flere Træ/Alu vinduer har kuldebroer. Mange vinduer har nok også dug på indersiden når vi går under 20 minus grader.

Jeg vil have mine træ/alu vinduer skiftet pga samme problem (inkl. is i rudekanten og på grebet), så jeg skal være sikker på ikke at vælge et vindue med samme problem.
dug på indersiden skyldes typisk for høj luftfugtighed, men for lav temperatur i lokalet kan også betyde noget.

Hvis i sover med dørene og vinduer lukket er det nok luftfugtigheden der er problemet, amn udånder en hel del fugt i løbet af natten så om morgenen er luftfugtigheden for høj i soveværelset. i kan prøve at sove med døren til soveværelset åben og se om duggen er der om morgenen..
I skal bare sørge for at lufte ud engang imellem. Det er svært at komme dug 100 % til livs.

Mit navn er Sasa Kovacevic - Du kan følge mig her.
Jeg har nye laveenergi vinduer m/varmkant i hele mit hus og vandbåren gulvvarme overalt.

Når det bliver mega koldt udenfor, som det er nu om natten, får vi også en del dug i kanten på indersiden af ruden.

Vi lufter ud to - tre gange dagligt med gennemtræk og vores relative luftfigtighed indendør ligger på mellem 33 - 39%

Vi har en rumtemperatur på omkring 23 C.

Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det. Dog har jeg bemærket at der er knapt så meget på vores badeværelsesvindue, hvor der er monteret en ventil i toppen af vinduet, der altid står åbent.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vi har det så vand driver af vinduerne når vi vågner.. så lukker vi fyret og åbner alle vinduer og døre i 2 til 5 minutter. Så lukker vi alt igen og tænder for varmen.. så er alt luft skiftet og gulv, vægge og loft er stadig varme og det er varmt igen med det samme. Og så er alt dug væk i løbet af de næste 20 minutter..

Især nu hvor der er så meget frost i luften, er den jo utrolig tør når den varmes op og kan derfor suge al fugten..

Når ikke man har luftet ordenligt ud gennem lang tid, så gentag processen igen efter nogle timer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Vi sover med vinduet åbent så vi har ikke noget
Vi lufter ikke meget ud, men bruger brændeovn hele dagen, og da huset åbenbart ikke er videre tæt så klare den udluftningen fint, vi har da ikke noget dug nogen steder, men havde vi ikke soveværelses vinduet åbent om natten kom der sikkert også dug om morgenen..
Det er jo brændeovnen der laver et konstant sug.. det er jo mange kubikmeter luft der smutter op den vej.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej alle LDS'ere.

Tak for alle jeres gode kommentarer.

Til Wezio.
Dejligt at vide vi ikke er de eneste med det problem.

Til ErikP.
Jeg tror ikke der er varm kant, da vinduerne er fra 2005 og mærket er dansk, kan jeg huske. Men hvis jeg nogensinde fremadrettet skal have nye vinduer, bliver det med varm kant.


Tror jeg til at starte med, vil montere spalteventil i vinduesrammen og så lad den stå åben 24/7, inden jeg kaster mig ud i den store opgave med at vandbåren gulvarme.
Samt foresætte med at lufte ud 2-3 gange dagligt.

Det med at have konstant temperatur er ikke noget vi gør.Kun henimod aftenen bliver der tændt på 2½ og det giver en okey varme i vores soveværelse(20 kvm) og så om morgenen bliver der så igen slukket.

Er der nogen som ved hvorfor man ikke skal montere en spalteventil i bunden af et vindue?

På forhånd tak

 

Ventilen monteres øverst i vinduet, dvs. i eller over hovedhøjde, for at minimerer problemer med træk. Ventilerne virker primært som luftindtag og det er jo en fordel at få den kolde udeluft ind i det område hvor den varmeste rumluft findes.
Du kan jo forestille dig hvordan en direkte åbning på 200 cm2 ved fodlisterne ville følse.

Så er der lige den vandbårne gulvvarme. Ikke et eneste af de svar der er givet ovenstående omtaler gulvvarmen!!!
Men varmesystemets indretning har ikke det fjerneste med den relative fugtighed i dit sovveværelse at skaffe.
Skrevet af Sitting Bull på 07 feb 2012 23:04
Ventilen monteres øverst i vinduet, dvs. i eller over hovedhøjde, for at minimerer problemer med træk. Ventilerne virker primært som luftindtag og det er jo en fordel at få den kolde udeluft ind i det område hvor den varmeste rumluft findes.
Du kan jo forestille dig hvordan en direkte åbning på 200 cm2 ved fodlisterne ville følse.

Så er der lige den vandbårne gulvvarme. Ikke et eneste af de svar der er givet ovenstående omtaler gulvvarmen!!!
Men varmesystemets indretning har ikke det fjerneste med den relative fugtighed i dit sovveværelse at skaffe.

Jo, jeg nævnte skam i mit svar et jeg HAR vandbårenbgulvvarme OG kondens på indersiden af ruderne! Så det er ikke løsningen. Der skal udluftning til!!! 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis