Alternativ til træbordplade i køkken.

Er der nogen der har et alternativt forslag til en bordplade til mit køkken og badeværelse.

Der er idag hårdtræ, det er vi efter 10 år ikke vilde med mere. Så har jeg set på corian plader. Men det er rasende dyrt, det er jo håndlavet, og så af danske hånværkere, de går ikke så langt på literen.

Mit problem er at køkkenet ikke er 100 % stabilt i gulvet, det giver sig lidt, så stenplader er ikke muligt. Vi har kælder under, og jeg vil helst undgå alle mulige understøtninger af eksisterende gulv.

Er der nogen der har fundet alternativer ala corian. Måske et sted hvor man selv kan købe tingene og selv lave sin plade / vaske som corian forhandlerne gør det. Jeg aner ikke hvad de limer med. Det kan vel ikke være raket teknologi.

Jeg har ikke set sådan noget som hyldevare nogen steder i de byggemarkeder jeg kommer i.

Det skal være i farven hvid.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alternativet må da værer, rustfrit stål overalt i køkkenet, nemt at holde rent nul baktusser o.s.v.
Mit forslag er en bordplade i kompakt-laminat (ikke at forveksle med laminat eller højtryks-laminat). Det er også dyrt, men ikke så dyrt som corian. Det ser rigtig flot ud, synes jeg. En af standard farverne er hvid. Det fås i mange byggemarkeder og køkkenfirmaer, ikke som løsplade men bestilt med udskæringer. Jeg ved ikke hvordan det er at arbejde i, det virker djævelsk hårdt.

mvh Janus
Ikea har en bordplade de kalder Akryl. Fin hvid bordplade. Vi har den selv, og er godt tilfredse med den.
Den skulle efter sigende være fremstillet samme sted som Corian-bordpladerne. Ikke dermed sagt at de er ens, men vi føler stadig at vi har fået et godt produkt for pengene.

Mvh. Martin
Hej, har lige læst lidt om IKEAs akryl bordplade, de skriver den er mindre modstanddygtig overfor ridser og varme, hvordan oplever I dette? Og hvad med pletter fra tomatsauce, karry og rødvin, bliver det slet ikke synligt på en hvid bordplade?

Tak for hjælpen.
Hej Belucl

Mht. varme, så har vi ikke "testet" den. Vi undlader bare at sætte varme emner direkte på bordpladen. Den bliver ridset med tiden, men man får at polerings/slibe-sæt sammen med bordpladen og når man, en sjælden gang i mellem, får givet bordpladen en gang slibemiddel og knofedt, så får den en pæn mat overflade igen.
Mht. farve så er det en ting man skal være lidt opmærksom på. Vi plejer bare at tørre farve af så hurtigt som muligt. Hvis man ikke lige får det gjort med det samme, så er det ikke værre end at det forsvinder efter nogle få aftørringer. Alternativt, så kan man lige give området en tur med slibemidlet.

Vi har desværre haft tabt en tallerken, på højkant, ned i bordpladen og det har slået en lille flig af. Ifølge ikea kan man fylde hakket med en 2-komponent masse og slibe bordpladen hel igen.
Vi har undladt at få det repararet, da vi tidligere har fået ordnet bordpladen med dårligt resultat til følge. Vi klagede over reparationen og endte med at få en ny bordplade uden nogen omkostninger. Altså en ny bordplade, som vi nu har lavet et hak i :o)

Vi har selv underlimet en vask i bordplade, da vi ikke ønskede nogle af Ikeas alternativer.

Samlet set syntes vi at bordpladen er et rigtig godt og ikke mindst billigt alternativ til corian.

Mvh. Martin
Annonce

Hjemme hos os har vi både køkkenbordplade og bordplade på badeværelset i glas. - en 5 cm tyk lamineret glasplade med 4 lag glas.

Det er hærdet så kan tåle både syre og varme - og er meget nemt at holde rent.

- glasset er fantastisk lækker overflade at bage på - lave bolcher på osv...

Men uanset hvilke køkken bestanddele man vælger skal de kunne tåle den store slidtage der er i et køkken.
mvh Jens

Det lyder rigtig spændende med glas som køkkenbordplader.

Og det lyder da rigtig dejlig dyrt?

Kan ikke lige google nogle af den type du nævner.
Hvem producerer eller forhandler den laminerede type du nævner?
IKEAs akryl bordplade, jeg vil se på den. Min datter har valgt en håndvask/møbel til badeværelset, men det er ikke nogen succes (ved ikke hvor meget hun gør ud af rengøringen), hvis deres plade/vask til køkken er lavet ud af det samme ved jeg ikke om valget falder på IKEA. Hvis flere kunne konfirmere at det er et godt produkt ville jeg være mere overbevist. Min kone har det med at overdrive lidt med clorin, kan den eks. klare dette.
Og til håndværkeren, ja stål er optimalt, men det passer ikke ind i vores svensk inspirerede køkken.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Er det et Svensk inspireret køkken skal du da have en stavlimet grantræs bordplade, der er smurt godt med fernis
Ja eller bare ligge en række granrafter ved siden af hinanden

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis