Hvem har IdealCombi Futura Vinduer?

Hej alle

Jeg er en decideret utilfreds "IdealCombi Futura" ejer. 

Dette vindue har så grundlæggende designfejl, at jeg står overfor muligvis at måtte udskifte mine vinduer efter blot 3-4 år.

Jeg håber dog, at jeg på een eller anden måde kan få IdealCombi til at tage sin del af ansvaret - og dermed også den økonomiske byrde.

Men som ene mand i Danmark kommer man ikke langt mod en stor virksomhed. 

Derfor søger jeg efter andre ligesindede IdealCombi Futura ejere, så vi eventuelt i fællesskab kan få gjort noget ved sagen.

Til interesserede kan jeg nævne at vinduet har så kraftige kuldebroer, at greb og bundkarm fryser til is indvendigt, når blot ude-temperaturen kommer under -7 grader celcius. 
Under sådanne forhold er det fuldstændigt umuligt at undgå kraftig kondensdannelse.
Jeg finder det meget kritisabelt at en seriøs virksomhed har kunnet sende sådan et produkt på markedet - og jeg mener de bør tilbagekalde produktet - på lige fod som f.eks. bilproducenter gør det når man opdager grundlæggende fejl ved bilerne.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se i øvrigt her for yderligere info:

http://idealcombi.blogspot.com/


Har samme problem med vores Futura vinduer fra Idealcombi. Selvom vi har genvex, så er der massive problemer med kondens og is på indersiden når det er koldt udenfor.
Troede ikke at det kunne lade sig gøre i et nyt hus, men det kan det.
Ingen af vores naboer har disse problemer, men de har heller ikke vinduer fra Idealcombi.
Har snakket med en af deres servicemontører, som siger, at de er bekendt med at det er konstruktionen, som er skyld i dette overdrevne kondens/is problem. Samtidig siger han så, at der ikke er noget de kan gøre for at udbedre fejlen

Utroligt, at man ikke skal tage ansvar for en fejlkonstrueret vare.

Har mange billeder magen til dem du viser på din hjemmeside.
Hej

Dette er ikke for at tage nogen i forsvar, men hvis det fryser 10-13 grader udenfor, med en indetemperatur på +20 grader vil overgangen mellem karm/ramme og thermoruden være omkring 0 grader ved de fleste vinduer.

Ved en indetemperatur på +20 grader, og en relativ luftfugtighed på 40% som ikke er unormal i nye huse, vil fugten kondensere ved ca. +6 grader ved vinduet.

Altså er din situation ikke unormal, selv om jeg må indrømme, at det ser alvorligt ud ved andre temperaturforhold.

Du bliver nok nødt til at dokumentere nogle temperatur- og fugtforhold over længere tid, da hvis din relative luftfugtighed er højere eller lavere end det jeg bruger som eksempel, vil det påvirke kondenseringen i dit vindue.
Ligeledes ville det være godt med nogle målinger ud-og indvendigt på/ved vinduet i længere tid være godt.

Jeg er ikke uenig i, at vi bør have nogle bedre vinduer generelt, men som udgangspunkt er din situation nok ikke så meget værre en mange andres.

Uden iøvrigt at have så meget forstand på vinduer så vil et kik på et snit i et Futura+ vindue med ramme være nærmest skræmmende.

Udvendig afdækning med aluminium, dernæst 2 lags termorude. Og igen et aluprofil indvendigt. Der er på det nærmeste helt bevidst skabt en kuldebro, (kun afbrudt af 2 stk glasbånd), fra udvendig til indvendig. Eller fra -8gr. til +20 gr.

Endvidere er der monteret 2 stk. gummitætningslister. Som forhindre ventilation af det hulrum der er imellem tætningslisterne. Der vil med stor sikkerhed opstå kondens i dette rum, primært ved den indre tætningsliste. (Det bemærkes at rummet imellem de to tætningslister naturligvis ikke kan være lufttæt).

Det kan selvfølgelig kun gå galt.
Måske er vinduerne kun beregnet til sommerbrug eller i sommerhuse? >)

http://idealcombi.dk/Default.aspx?ID=7161
Kender det vendbare Ideal Combi vindue fra en beboelsesejendom, hvor vinduerne er monteret i 2009.

Kan ikke genkende problemer med kuldebroer og kondens - umiddelbart prima vinduer.

Men der er store problemer med utæthed. Umiddelbart er vinduesrammen for lille i forhold til karmstykket, idet en stor del af tætningslisten er synlig specielt i siderne. Herved er den såkaldte anslagsflade (tætningskontaktflade i falsen) reduceret.

Selvom fabrikken har rettet nogle af de værste fejl, er der stadig eksempler på, at man kan endog "se dagslyset" gennem tætningsområdet.
Annonce
Yes!!!
Prima vinduer - bortset fra at de er pivutætte. >)

Når jeg skrev "umiddelbart prima vinduer" skyldes det, at der gik nogen tid inden konstruktionsfejlen blev opdaget, når ikke man havde forstand eller fokus på tingene. Altså alt det der med tætningsliste og anslagsflade. I mellemtiden har jeg så fra kompetent kilde ladet mig fortælle, at fænomenet ikke er enestående.

Når jeg endvidere skrev, at de værste fejl er rettet, skal det forstås således, at det er gjort så godt muligt. Hvilket bestemt ikke betyder, at vinduet/ernei ejendommen nu er ok. Ak nej.

Men bortset fra denne "Ideal auto-fresh-air-version" så er det et nydeligt træ/alu design. Træ inde - med vedligeholdelsesfri alu udvendigt.

Har7870/ Nautrup evt en kommentar til mit indlæg ovenstående?

Altså at den originale "kantede" tætningsliste ikke kan "nå" behørigt ud i karmfalsen og danne tilstrækkelig anslag (kontakt). For at afhjælpe dette problem har IDEAL COMBI valgt at udskifte tætningslisten med en mere fyldig og rund profil, der bedre kan udfylde det for store gab mellem ramme og karmfals.

Til 7870/8000 inputs: Tilsyneladende lovløst land, hvis man ikke har ressourcer til at rejse sag eller lade Teknologisk Institut foretage uvildig undersøgelse. For der HAR tilsyneladende været problemer med isoleringsstandarder - at læse i Ingeniøren tilbage i 2008. Også for IDEAL COMBI . Andet steds kan man endda læse, at IDEAL COMBI har haft vinduesrammer (vendbare) der har vristet sig løse og endt med at falde ud. Google selv.

Uheld? Måske, men jeg vil udtrykke det således, at det sker i konkurrencen om markedsandele, hvor man i jagten på salgsbart flot design har sat kvalitet og testkontrol over styr. Og hvis ikke fadæsen er umiddelbart håndgribelig, blæser man efterfølgende på de mere svage kunder- plus dem der lader stå til - hvis man kan komme afsted med det.

Selv om vores problematik vedr. IDEAL COMBI er af umiddelbar forskellig karakter, er det da rammende, at sagerne dukker op til overfladen her omtrent samtidig. Skal nok holde jer orienteret om den videre udvikling her fra 2880.

Og vedr. DTU: Afdelingen for vinduer ligger i Århus, hvortil man kan ringe og få en god orientering. Men det koster så kassen, hvis de skal rykke ud.
Som tidligere skrevet, ville jeg gerne at vi får nogle bedre vinduer, og de vinduer der eksempelvist er emnet her, er sikkert i den dårlige ende af skalaen, hvad kuldebroer angår. Man skal dog tænke på, at der er en hel del husstande med de omtalte vinduer monteret, som ikke har problemerne, så det har ud fra dette synspunkt en del at gøre med indeklimaet som f. eks. placering af opvarmningskilder, temperatur, rumudformning, luftskifte/ventilation m.m. Selv har jeg jo ofte tidligere monteret vinduer hos kunder, og nogle af dem vender tilbage, og fortæller, at de nu pludselig har problemer med kondens i vinduerne, og mange andre hører jeg ikke nævne dette problem. Selv har jeg aldrig kondens i mine vinduer selv om jeg har trævinduer fra 1991 med almindelige termoruder uden varmkant.
Synes ikke Nautrup forholder sig til mit spørgsmål om tætnings/tætningslisteproblematikken. Selvfølgelig er langt de fleste monterede vinduer fejlfrie. Men nu er udgangspunktet for dette forum altså diverse fejl og mangler.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis