Træbeskyttelse - kolonihavehus

Hej alle...

Ja jeg er godt igang med forberedelserne til alle mine projekter vedr. mit nye kolonihavehus. Det er den 3. tråd jeg nu har gang i. Ukrudt, fliser og træbeskyttelse.

Kolonihavehuset trænger til en ny omgang træbeskyttelse.
Fandt en bøtte i redskabsskuret, som den tidligere ejer har brugt som træbeskyttelse.
Skagensgult oliebaseret træbeskyttelse. 

Nu vil jeg gerne ha´ det malet svenskrødt. Tænker jeg vil bruge enten Træfix fra jem & fix eller dette fra Harald Nyborg http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...=8346&n=10.

Ved ikke hvilken der er bedst.

Men hvad så med forabejdet!? Se billede:



Som i kan se trænger det til en ny omgang. Sådan ser det ud de værste steder.
Skal jeg igang med rystepudser eller noget? Grunder? Eller er lidt sandpapir og derefter træbeskyttelse godt nok?

Mange tak på forhånd

26 svar
 Følg tråden
Du skal rense løs maling af med en stålkardæsk eller en farveskraber. Der er en del steder, hvor malingen er revnet og er ved at skalle af. Vask med uderens og matslib eventuelt blanke områder.

De steder hvor du kommer i bund til rent træ, skal du grunde med en oliebaseret trægrunder.

På denne side: http://www.maling.nu/maling-af-traevaerk-ude.aspx kan du se en grundigere vejledning.
Vil du handle på siden, kan du ved login-oprettelse i feltet ean nummer, skrive koden L75003, så er der rabat på ca. 30%.

Annonce
Hedegaard74
Hedegaard74 Trådstarter
41 5000
Tak for svar...

Altså vaske facaden med grundrens - så jeg kommer af med skidt, snavs og alger.
Derefter vaske af med rent vand. Lad det tørre.

Børste løstsiddende træbeskyttelse af med stålbørste eller sandpapir. Kommer lidt an på hvor modstandsdygtig træet er.
Jeg vil jo ikke flænse træet i stykker. Måske er en stålbørst for hård. Og en farveskraber lidt svær at komme til med, da træet buer lidt. - ved det ikke. Må prøve mig frem. Men sandpapir kan vel også bruges?

Og der hvor træbeskyttelsen stadig sidder godt fast, skal jeg matslibe med sandpapir, går jeg ud fra.

Bruger grundingsolie de steder hvor træbeskyttelsen sad løst. F.eks. som på billedet. Det skal vel slibes helt ned til frisk træ?!
Det er jo nærmest gråt bag det løstsiddende træbeskyttelse.

Så til sidst 2 lag træbeskyttelse.

Lyder det fint?
Det lyder rigtig fint ja. Og du har ret i, at det er godt at slibe ned til frisk træ, så du ikke maler på nedbrudt træ.

Hvis du bruger en stålkardæsk i stedet for en stålbørste, til at børste løs maling af med, rives træet ikke op. En kardæsk er lavet af stålbånd og ikke stålpigge. En grov sandpapir kan helt sikkert også gøre det, eventuelt kombineret med en hård spartel, men gå lidt gelinde til værks, så du ikke laver hakker i træet.

Kan du have god arbejdslyst med det, når temperaturerne igen når derop. hvor man kan komme lidt ud igen.
Hedegaard74
Hedegaard74 Trådstarter
41 5000
Tak tak...

Har lige opdaget en bøtte maling mere i skuret. Denne er vandbaseret. Så der har åbenbart været brugt både vand og oliebaseret træbeskyttelse til huset!

Skal jeg så stadig bare bruge oliebaseret træbeskyttelse?
Annonce
Hejsa.

Nej, du kan ikke bruge oliebaseret træbeskyttelse ovenpå en vandig, medmindre du afrenser den gamle maling helt.
Jeg vil foreslå dig at bruge en vandfortyndbar træbeskyttelse/olieemulsion i stedet, så du stadig bevarer den gode vedhæftnings og indtrængningsevne, som olieanddelen har. F.eks. http://www.maling.nu/lakrol-heldaekkende-traebeskyttelse-vandig-5-ltr/ Du kan også bruge Pinotex/Sadolin Superdec eller Nordsjö Tinova VX, som også er emulsionsmalinger, hvis du hellere vil have mærkevarer. De fleste større producenter lave udmærkede træbeskyttelser, både emulsioner og rene akryler eller alkyder.
Hedegaard74
Hedegaard74 Trådstarter
41 5000
Tak for svar...jeg er blevet en del klogere omkring proceduren.

Men er stadig i syv sind om jeg skal bruge vandholdig (hedder åbenbart ikke vandBASERET) eller olieholdig beskyttelse.
Ikke for at nedgøre dine råd, men flere steder på nettet er der modsatrettede oplysninger. Dine kan sikkert være rigtige. Men det er jeg jo den sidste til at afgøre.
Se bl.a denne tråd:

Der nævnes også at det ikke er godt at bruge vandholdig beskyttelse på vandrette flader. Mit hus består netop af vandrette flader.

En anden ting. Jeg har siddet og kigget på de 2 bøtter træbeskyttelse jeg har fundet. Den ene er Gori 77 - halvdækkende. Renses med vand. 

Den anden er Gori 88 - oliebasis, dækkende står der. Renses med mineralsk terpentin.

Gori 77 kan jeg ikke finde på nettet. Men fandt en side hvor der stod, den er udgået og erstattet af Gori 88!

Hvordan hænger det sammen?!

Skrevet af Hedegaard74 på 07 feb 2012 15:59
Tak for svar...jeg er blevet en del klogere omkring proceduren.

Men er stadig i syv sind om jeg skal bruge vandholdig (hedder åbenbart ikke vandBASERET) eller olieholdig beskyttelse.
Ikke for at nedgøre dine råd, men flere steder på nettet er der modsatrettede oplysninger. Dine kan sikkert være rigtige. Men det er jeg jo den sidste til at afgøre.
Se bl.a denne tråd:

Der nævnes også at det ikke er godt at bruge vandholdig beskyttelse på vandrette flader. Mit hus består netop af vandrette flader.

En anden ting. Jeg har siddet og kigget på de 2 bøtter træbeskyttelse jeg har fundet. Den ene er Gori 77 - halvdækkende. Renses med vand. 

Den anden er Gori 88 - oliebasis, dækkende står der. Renses med mineralsk terpentin.

Gori 77 kan jeg ikke finde på nettet. Men fandt en side hvor der stod, den er udgået og erstattet af Gori 88!

Hvordan hænger det sammen?!



 


 


 
Hejsa

Som Colormann siger i den tråd du nævner, kan du sagtens bruge en vandig træbeskyttelse ovenpå en oliebaseret. Men ikke omvendt uden en totalafrensning. Jeg er også uddannet farvehandler, så jeg skulle mene, at både han og jeg, ved hvad vi taler om.







Den eneste grund til at vi siger vandig/olieholdig i stedet for vandbaseret/oliebaseret, er egentlig fordi det er fagnørderi. Malingen er nemlig ikke baseret på opløsnings og bæremidlerne, men det er slet ikke så relevant for den almindelige bruger, det er bare fagsprog.
Det er korrekt, at vandige, eller for den sags skyld heldækkende produkter ikke kan anbefales til udvendige vandrette flader, såsom terassedæk. Her bør bruges transparente produkter med en høj olieanddel, produkter der ikke danner overfladefilm.

På lodrette flader og flader med god hældning, såsom facadebeklædning og tage med fald, er dækkende produkter gode. Særligt vandfortyndbare produkter, emulsioner, hvor der er både olie og acryl i. Grunden til det, er at man her kombinere oliens gode indtrængning og vedhæftning, med acrylens vejrbestandighed og farvestabilitet.

Lige for en god ordens skyld. Denne streg er vandret _ og denne streg er lodret l





Jeg ved desværre ikke, hvorfor Gori 77 er erstattet med Gori 88, det må du spørge Dyrup om. Men jeg ved at der er to forskellige Gori 88, nemlig en dækkende og en transparent.
Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål og du er velkommen til at skrive igen, så skal jeg forsøge at hjælpe dig.





 

 

Annonce
Hedegaard74
Hedegaard74 Trådstarter
41 5000
Hej igen...min personlige assistent 

Jeg har vist misforstået det med vandret. Tænkte det som i træets åreretning. Og ikke selve fladen. Så ja, der er facaden jo lodret.



Som på billedet her, er beskyttelsen også mere fast end på det første billlede.

Jeg har talt med en Dyrup forhandler. Og han siger også at vand på olie er bedst og ikke omvendt. 

Jeg spurgte ham mht gori 77. Han sagde at det ikke burde gøre noget at påføre oliebaseret beskyttelse på gori 77, da gori 77 var halvdækkende.
Hans bud var, at den tidligere ejer var startet med gori 77. For så at gå over til gori 88(heldækkende), fordi gori 77 ikke dækkede godt nok. Altså var for transparent.

Han sagde også at vis jeg ville bruge vandbaseret, så skulle jeg sørge for at træets beskaffenhed var godt nok til det. Men det er jeg skutte expert i. 

Men den beskyttelse du linker til, charlotte, er det bedste fra begge verdener og burde jo være god nok uanset. Men som jeg kan forstå det, så går jeg ikke forkert i byen med oliebaseret? Ud fra hvad dyrup forhandleren sagde...





Hejsa.

Nej, du går ikke galt i byen med en olieemulsion. Hvis du er i tvivl om hvad der er på nu, vandig eller oliebaseret, så bør du vælge en emulsionsmaling. Hvis du gerne vil have Dyrup så er denne http://www.dyrup.dk/pro/traebeskyttelse/traebeskyttelse/2938%20gori%20professional%20advance%20superdaekkende.aspx en olieemulsion, de skriver også at den er oliebaseret, bare for at forvirre dig yderligere. :-)

Sådan en som den jeg linkede til i tidligere indlæg, eller ovenstående Gori eller Pinotex Superdec, eller Tinova VX+ er det rigtigste for dig at bruge og så holder det altså i flere år.

Med beskaffenhed mener han, at hvis træet er begyndt at rådne og være frønnet, så kan selv den bedste maling, ikke hindre det. Også derfor jeg skriver, at der skal renset til fast og bæredygtig bund og til frisk træ, hvis du når ned til frisk rent træ under afskallet maling.

Du må have rigtig god arbedjslyst og du er velkommen til at skrive igen, jeg hjælper gerne.
Uha det ser ud til af trænge til en meget kærlig hånd, god arbejdslyst <3
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

  1. Støttehjul på trailer
    Lav-Bil (11 svar)
  2. skimmelsvamp?
    Lav-Hus (13 svar)
  3. Hvad er forskellen på disse to varmeblæsere?
    Fyr og opvarmning (6 svar)
  4. Byggeriet begynder:)
    CNC (140 svar)
  5. Hvilket rør til "forlængelse" af kompressor
    Værktøj og maskiner (15 svar)
  6. Fuld Spartel
    Lav-Hus (16 svar)
  7. Gangsti og terrasse
    Belægning, udsmykning og blomster (31 svar)
  8. Skruer i stik kontakter
    Belysning (11 svar)
  9. Borehammer til fornuftige penge.
    Værktøj og maskiner (26 svar)
  10. Termostat til dåsevarmer
    Grøn energi og sparetips (3 svar)