Køb af bil....købeloven

Hvordan er købeloven i forbindelse med køb af bil ??
Jeg har for 5 1/2 mdr siden købt en Peugeot 407 Sw stationscar 1,6 HDI 160.000 km årgang 2007 pris 125.000 kr , købt hos forhandler.
Den har desværre har en sværhed med en spjæld der brække i varme systemet.
De er en dyr regning da der skal bruges 12-16 timer på det.

Bilen holder nu på det værksted hvor jeg har købt den og jeg får den igen om 2 dage.
Hvem hænger på den regning ???
Der står ikke noget spec i købs papirerne ..

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal iflg. købeloven gives 2 års garanti, men hvis fejlen opstår mere end 6 mdr. efter købet  skal køber kunne sandsynliggøre at fejlen var der ved overtagelse af bilen. Opstår fejlen under 6 mdr. efter købet vil man normalt skønne at fejlen også var der ved handlen. Så er det sælger der skal sandsynligøre at fejlen er opstået efter handlen.
Så efter min mening er det sælger der hænger på reparationsudgiften.
Prøv at tale med FDM.
vh
gug
Jo, men prøv dette link
 www.fdm.dk/bilkoeb/koeb-af-brugte-biler-hos-bilforhandlerCached
Der er reklamationsret i 2 år, men ikke garanti. Garanti er noget helt andet. Typisk får man ½-1 års garanti når man køber en fornuftig brugt bil, men det kan også sagtens være der ikke er nogen garanti.

En garanti dækker ALLE fejl (der ikke er alm. slid osv.), mens en reklamationsret kræver at du kan bevise at fejlen var til stede da du købte bilen. Er du ude over de 6 måneders "formodningsregel" er det tæt på umuligt at reklamere over noget. Det kræver i hvert fald en del bevisførelse.
Gug linket virker ikke

pilehave...du har vel 6 mdr garanti i købeloven
Nej, det er ikke en garanti, men en reklamationsret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis