Udskiftning af en planlimet induktions kogeplade?

Hej med jer alle :-)

Så er den blevet gal med min "næsten" nye induktions kogeplade. Pladen er en "VOSS DEK 492-1" der er planlimet i en granit plade.
Pladen har igennem nogen tid haft et par fejl, den ene kogezone viser konstand den er varm uanset om den er det eller ej! Og værre er at samme plade oftere og oftere slår fra uden man gør noget! Så hører man at temperaturen går af det der er på pladen... Og må genstarte pladen! Det er rigtig træls i det daglige.

Pladen er "næsten" ny, altså monteret da huset var nyt i 2002 og altså kun ca 10 år. I min verden er det kun halvdelen af den forventede levetid for hårdehvidevarer!

Jeg har kontaktet fabrikanten "Voss/Electrolux" der kan oplyse at de ikke længere laver modeller i denne størrelse (glaspladen måler 770x510). Men de har en ny størrelse på 780x520mm.
Hvilket ser ud til at være en standard størrelse! Denne passer dog ikke i mit hul da pladen er bredere og længere end hullet i min granit plade!

Jeg har lavet et hurtigt kig på markedet og er ikke stødt på andre plader i 770x510mm ØV!

Her står jeg så med problemet... En VOSS plade der ikke virker ordentligt, og VOSS har afvist at kunne/ville levere en ny model med reduceret ydermål (5mm kunne fjernes hele vejen rundt før glaspladen hærdes). Og jeg er ikke vild med at skulle afmontere min granit plade (den ene to ens udseende plader, der ligger op mod hinnanden i et hjørne) og få recessen fræset bredere, hvis det altså overhovedet er muligt.. og nok ikke lige alm hobby arbejde!

Eller er det en rimelig opgave at fræse lommen breddere (ca 5mm hele vejen rundt)?

Vil det som alternativt være muligt at slibe 5 mm af glaspladen hele vejen rundt (efter den er hærdet)?

Eller kender I en mulig indukktions plade der måler 770 x 510mm?

På forhånd tak for hjælp og indput :-)

MVH Njord


MVH Njord
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså 10 år så er det bal forbi. Forventer du 20 år, skal du vælge et andet mærke. Har du prøvet at kontakte andre end Voss. Måske et hvidevareservice firma kunne reparere elktroniken. Umiddelbart kommer jeg til at tænke på stenhuggere, som måske kunne hjælpe dig. Hvem har leveret pladen, de kunne måske hjælpe dig.

fase
Hej Fabrin.

Hvilke fabrikater tænker du på kan holde de 20 år uden at skulle repareres?
Jeg har fået indikeret at reperations prisen vil være høj.. uden noget krone beløb...

Jeg må jo net til stenhuggeren og bestille en gravsten (til enten induktions pladen eller min økonomi) og samtidig få en pris på en udfræsning af hullet..... Og en samtidig vurdering af om det er risikobetonet at få den omfræset!

Køkkenet er et Hanstholm køkken, men det er en ny forhandler der har det lokale argentur og stenplade leverandøren er en anden nu. Så det "spor" er lidt lukket!
Granitten skulle være fra Italien. Og jeg fik faktisk en plade byttet da der var forskel i looket! Det kostede nogle slag i bordet før de gav efter og leverede en ny plade kvit og frit... Men som sagt det er 10 år siden nu.

MVH Njord :-)

MVH Njord
Kunne du ikke vælge en plade, som er større end hullet, og så lade være med at planlime den?

Hvilke fabrikater tænker du på kan holde de 20 år uden at skulle repareres?

Jeg tænker på Miele. Ikke at det ikke skal repareres, men af erfaring ved jeg, at man kan få reservedele. Og nu siger du: Det er alt for dyrt. Hvis du ser på levetiden og dermed prisen pr år, så er det ikke dyrere end andet.
Mit eksempel med stenhuggeren var kun ment som et tip til en jeg lige kunne tænke mig var istand til at bearbejde et hårdt materiale.


 

 


fase
Hej Jenshøj.

Jeg kan ikke bare vælge en større plade.. Hvis det er 780x520 pladen du tænker på vil den lun lægge på 5mm hele vejen rundt hvilket er for lidt... Og er det en der er støre bliver der noget med det gennemgående hul der skal være støre.. og også på en måde det rækker ned i køkken sektionerne neden under , en induktionsplade er tykkere end min granitplade der er ca 30 mm tyk. Men kan ende med en sådan løsning.. Jeg vil dog gerne have den planlimet af hensyn til looket!

Hej Fabrin.

Min erfaring med Miele er ikke helt så god.. Jeg havde en Miele vaske maskine i ca 20 år.... Og det krævede altså også udskiftning af 2 hele pumper, 1 pumpe hjul, 2 motorer og en enkelt magnet ventil..... Så helt uden omkostninger var det nu ikke... Mine forældre havde en model magen til.. den fik dog kun en pumpe oh en motor i en tilsvarende periode...

Så det kan hurtigt ende med at jeg går efter en Ikea induktions plade til 4495,- for størrelsen 780x520, og så en tur hos stemnhuggeren... Desværre er det kun den mindre model der er Ikeamedlems tilbud på.. 1000,- i nedsættelse.. men der skal jo forhandles om ikke også det gølder den store model :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Jeg kan finde 7 kogeplader (4 med induktion) i målet 770x510 hvis man søger på Whiteaway.dk (jeg har ikke nogen interesse i firmaet, jeg har dog købt en del hvidevarer derfra da jeg lavede nyt køkken sidste sommer. Fragtfri levering og super service). Priserne går fra 4134 til 7595. Jeg har brugt bredde som filter og valgte 770 til 770. Jeg kan kun finde 5 plader i målet 780x520. Måske kan du bruge en af de 4 kogeplader, så du slipper for et omfattende arbejde?

Hej Erik.

Jeg prøvede lige White... og fandt 1 model der passer... Og ved at åbne søgningen lidt så kommer der lidt flere.. Der er lidt tvivl om de modeller der har en facet slebet kant er til planlimning.. eller om de er til at lime ovenpå bordpladen.. 

Desværre er den billigste til 4200,- ikke en model til planlimning men til at lægge ovenpå bordpladen.

Under alle omstændigheder er der en Brandt model der er til planlimning og iflg White er prisen 6500,- plus et monteringskit.. iflg price runner er prisen ca 6100,- plus monteringskit...
Så det er under alle omstændigheder et rigtig godt bud.... Sjovt nok klades modellen "officielt" en 80 cm model!!! 
Og her må jeg indrømme jeg blev snydt i første omgang.. 

Iøvrigt en rigtig fin søge mulighed med bredden på white... Om ikke andet er det en super nem sortering med funktionen.

Takker super meget for dette input :-)

MVH Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis