Male hvidt over pink

Hej,

Jeg skal male en væg hvid som lige nu er lyserød/pink (!!!). Og jeg frygter lidt at jeg kan male 8-10 gange og stadig vil kunne skimte et lyserødt skær igennem den hvide maling.

Er der noget som har et godt husmoderråd til hvad jeg kan gøre? Skal jeg bare klø på med en masse gange med den hvide maling eller hvordan.....? Jeg har hørt nogen få det råd, at man kan købe en grå maling og male med først for at det dækker bedre og så derefter male med den hvide.

What to do?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvert fald ikke købe noget billigt maling. En god tyk maling, af god kvalitet. Så er du allerede langt. Hvis du maler med en spærregrunder først 1-2 gange kan du nok spare en del overmalninger med den hvide.
Tag evt. ned til den lokale maler pusher og få et par råd med på vejen der.
Jeg har malet et værelse sidste år, som tidligere var et rigtigt prinsesse-rum, dvs. PINK !

Jeg købte den gode glans 10 fra Beckers og det dækkede efter 2 gange... Det handler om at bruge en ordenlig kvalitet maling og værktøj, samt gøre som maleren gør: Kom rigeligt maling på rullen, den skal dyppes igen når du har kørt ca. 1 meter.

Held og lykke med arbejdet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Spærregrunder er ikke nødvendigt når der ikke har været røget eller været andre ting der kan slå igennem. Spild af 1000-1500 kr. Køb som, PinkHenrik siger en god kvalitetsmaling og du vil kunne dække af 2,- måske 3 gange an på hvilken type hvid det er. (hvid er mange ting: Hvid, 9010, Kalkhvid, lys råhvid, råhvid, modehvid, klitgrå osv osv for blot at nævne standarder).
Og ja, lad være med at køre rullen tør.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Har selv prøvet et soveværelse der var malet mørk-lilla (ham der boede der før var pilot og havde sommetider behov for at sove om dagen, så derfor den mørke farve), 3 gange hvid af Fluggers (standard glans 5 tonet meget meget svagt med rød) og så var den ged barberet... (der var nogle smånister efter anden omgang så måske kunne jeg havde nøjes med to omgange hvis jeg havde være mere omhyggelig )

 

Gør lige dig selv den tjeneste, at teste om malingen smitter af, bare gnid med en våd klud. Smitter den af, kan farvestoffet vandre gennem lagene, uanset hvor god en maling du bruger. Så skal der bruges en spærrende maling. Smitter den ikke af, kan du købe en almindelig, godt dækkende maling og male et par gange. Det er en fordel at lade lagene tørre helt, inden du maler over.
Annonce
Bilka's tendens 1 maling, er ganske fornuftig til formålet også, og dækker fint. de fås ofte på tilbud til en 5-700kr for 9l.
Den har jeg selv gjort flittig brug af, når jeg har skulle skifte farve på børneværelserne, både tonet og i hvid udgave, og den har ingen problemer med at skifte fra én pang-farve til en anden.
Eneste problem ejg har oplevet med den, er da jeg skulle have dækket noget sprit-tush til. Selv med 5 lag spærende maling, trak det igennem både spærende grunder og bilka-malingen.

 

Du også male første gang med en tone 30 procent cyan. Derefter 9010 ral.

 

Jeg ville nok IKKE begynde at male med en 9010 . Så hellere en almindelig råhvid. 9010, dækker ad helvede til... Malerens helvede hver gang en køber vil havde malet med 9010.

Steensen: Sprittusch, kuglepenne osv kan du male og male og male og male... til du har tømt malinge fabrikken, uanset hvilket mærke det er. Der skal man bruge noget skrappere. "pletspray", shellack kan også til nøds bruges.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Okay - jeg prøver mig af med bare at give det et par gange god maling. Har snakket med et par malerforretninger og begge siger at en god kvalitet maling burde dække 2. og ihvertfald 3. gang.

Men tak for jeres inputs!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også