lejelov

Hej!

Vi er et ungt par, der har boet i vores "nye" lejlighed i 4 måneder nu. Da vi flyttede ind, var der nogle småting der skulle ordnes, og vores udlejer lovede, at det ville blive gjort. Et problem var/er, at der er i pizzaria under vores lejlighed, der på en eller anden måde er "utæt". Hver eftermiddag, når aktiviteten i pizzariaet starter, bliver vores køkken fyldt af en fæl fast-food-lugt. Vi har for nylig haft en håndværker forbi, der fyldte lidt byggeskum i nogle sprækker, i håb om at afhjælpe problemet.
Det har ikke rigtig hjulpet, og oven i købet er et af vandrørene nu frosset til, så vi ikke har haft varmt vand i bruseren de sidste tre dage. VVS-manden, der lige har været her, for at kigge på det, sagde, at han ikke kunne stille noget op. Når vi ser på vejrprognoserne, kan vi regne ud, at der kommer til at gå lang tid, før vores bruser kommer til at fungere igen.
Vi venter vores første barn inden for de nærmeste uger, hvilket ikke vil gøre situationen næmmere, når vi skal køre x antal kilometer for at få et bad hos venner.

Vi er derfor interesseret i at vide, om udlejeren stadig har ret til at kræve fuld leje, så længe disse forhold ikke er blevet bedre. Eller om vi på en anden måde kan kompenseres, fordi lejligheden ikke lever op til kravene.

MVH de ullykkelige!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhh.....

Jeg forstår godt i er fustrerede over de øjensynlige mangler.... I hvertfald er det udlejers problem at få vand i rørene...
Om I kan "tvinge" han til at få lugten fra bageriet vækt er jeg mere tvivlende overfor...
Hvem har ikke prøvet at gå op i en et etagebyggeris opgang og her oplevet diverse mad dufte...
Jeg kender nogen der bor i et etagebyggeri fra 60/70'erne og her bor der mange af udenlandsherkomst.. de har en noget anden madkultur og det lugter af eksotiske krydderier og en kogen/stegen/brasen en stor del af dagen.... Og det er da nogen man bare må acceptere!
Så pizza duften/lugten er der måske ikke så meget at gøre ved...
Jeg mener når man må acceptere at lugten trænger ud i byggeri fra 70'erne.. Må man så ikke forvente at ældre byggeri er endny mere utæt??

Derimod er der jo problemet med de frosne vandrør. det er ikke holdbart og skal klart ordnes af udlejer. Ellers risikerer I jo der sker en voldsom vandskade når rørene ikke holdere længere...

Det du efterlyser er jeres rettighederi forhold til at tilbageholde husleje.....

Men er det ikke langt mere et spørgsmål om udlejers vilje/evne til at gøre noget ved sagen?

Og hvornår / hvordan / hvor ofte har i orienteret udlejeren om problemerne?
Er han også orienteret om VVS'erens opgivende holdning til at optø vandrør??
Har han afvist at gøre noget?? Altså indenfor en rimelig tid?
Husk dokumentation for at I har snakket sammen, det klarer du fx ved at efterfølgende maile til udlejeren og her skitsere indholdet af jeres snak og ikke mindst de aftaler du mener er lavet.... På den måde tvinger du ham til at komme ud af busken hvis han mener det er en anden aftale i har indgået omkring udbedring....

MVH Njord :-)

MVH Njord

Tak for det hurtige svar!

Mht. til lugten fra pizzariaet: Den overstiger i den grad en "almindelig" lugt fra en opgang i et etagebyggeri. Der er simpelthen et gennemtræk fra pizzakøkkenet og op i vores køkken (vi kan lugte enhver cigaret der bliver røget dernede), og vi er ellers ikke den følsomme type. Så det skal laves efter min mening.

Der er (før vores tid) blevet bygget et afsugninganlæg med en lang "skorsten", der skal lede madlugten væk fra bygningen. Men hvad nytter det, når lugten trækker op igennem murværket...

Jeg har talt med udlejeren (som jeg i øvrigt har et godt forhold til), og det ser ud til at der snart sker noget med pizzalugten og det frosne vandrør.

VVSmanden foreslog en midlertidig løsning, hvor vi trækker en slange fra vandhanen (der stadig giver varmt vand) til brusekabinen. Jeg håber bare, at der også bliver lavet noget, der også holder i længden, så vi ikke står med samme problem til næste vinter.

Endnu en gang tak for dit svar!

Hej Igen.

Super at I har et fortsat godt forhold til udlejeren.
Det er jo vigtigt at han er positivt, da det er ham der skal betale... Og en evt tilbageholdelse ændrer jo ikke på at fejlen fortsat er tilstede.

Jeg vil foreslå jer at få et møde i lejligheden med udlejeren. Og sørg for det bliver så sent sommuligt.. Så pzza bageren har fuld gang i ovnene og lugten er der! Så kan han jo bedre fornemme hvor kraftige generne reelt er.. For at fortælle / bevise en lugts kraft er rigtig svært og temmelig knyttet til den der oplever den!
Er der andre i opgangen der også har problemer med lugt og frost, vil det være oplagt at I samlet klager til udlejeren.

At bo i en lejlighed med et spædbarn uden varm vand er ikke noget der er nogen der vil gøre hvis man kan undgå det...
Jo det er der generationer der har gjort.. men vi flytter jo ikke i jordhytter fordi der er mange gennem tidenm der har gjort det.. Så en rimelig komfort kan man jo forlange i dag.

Snak med de andre i opgangen og lave en samlet klage til udlejeren..

PS fortæl gerne om hvad i er kommet frem til og løsningen etc her på siden, så vi kan følge sagen. Og iøvrigt velkommen :-)

MVH Njord

Jeg vil meget gerne følge op på det her inde, men jeg skal snart til Afghanistan (hvilket også er en grnd til, at jeg vil have afklaret sagerne så hurtigt så muligt (så kæresten ikke står alene med det)).
Der kan altså godt gå lidt tid

MVH

Helt OK.

God tur derned....

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis