Optrængende Grundfugt.

Hej Alle.



Jeg skal til at sænke mit gulv i stuen, jeg vil derfor gerne høre jeres erfaringer med gamle huse, fugt og materialer.

er der nogle løsningsforslag/erfaringer med min problemstilling?


 


Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan lægges murpap ind i niveau med den nye gulvhøjde for at standse opstigende grundfugt. Det bør dog siges at det ikke er noget man "bare gør" da man er nødt til at fjerne den nedeste række mursten/skifte, langs muren, i etaper. Det kan forårsage store skader på huset hvis det ikke gøres rigtigt.

Jeg ville også umiddelbart være lidt betænkelig ved at lave gulvhøjden lavere end det udvendige terræn som vist på skitsen, da fugten så kan trænge ind gennem siden af det gamle murværk. 

mvh. Carsten.
Het enig med Carsten Murer.

Bortset fra at jeg ville være særdeles og overordentlig betænkelig ved den konstruktionsudformning.

Hvis den skal lykkes så er du nødt til at etablere et indvendigt bassin der hindre enhver form for fugt- og vandindtrængen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvorfor skal gulvet sænkes? Det er normalt en rigitg dårlig ide at have gulvviveau undet udvendige terræn. Når det endda er tale om et gammelt hus med sokkeltype som vist vil jeg mene det er mere end almindelig problematisk.

Venlig hilsen

Jens

Det er en del fortegnet på tegningen, den nye gulvhøjde kommer ikke under det omkringliggende terræn.

Grunden til at jeg sænker gulvet er at lofthøjden er meget lille og jeg er meget lang.. :-)

ved i om det er muligt at bruge Vandex vandtætte cementmembraner på indersiden til at holde fugten ude?

naturligves med en fugtspærre så lang ned imod sylstenene som muligt..


Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

Ved du hvor langt nede sylstenene begynder ift. til nuværende gulv og hvor langt har du tænkt dig gulvet så skulle sænkes? Der skal jo også være plads til isolering....
Du må IKKE grave længere ned end til hvor sylstenene begynder, da det bare er løse marksten der er fyldt i en rende.

Mvh Carsten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Falder terrænet væk fra huset?

Er der problemer med opstigende fugt nu?

Er der blank mur eller pudset udvendig?


Du skal være opmærksom på følgende:

Når du laver din nye gulvkonstruktion, vil den sandsynligvis bliver MEGET mere energieffiktiv end den nuværende! Det vil sige du får tilført betydeliget mindre varme til ydervægen og derved vil og også få betydeligt mindre udtørring af din ydervæg.

Din ydervæg vil atså blive mere fugtig og fugten vil trænge højere op.

Udvendig ser man ofte frost afskalninger (især ved puds udvendig) og/eller mørke plamager eventuelt med saltudfældninger.

Indvendig kan der ske afskalning af maling og skimmelvækst højt op ad væggen. Især bag skabe og lignende.


Venlig hilsen

Jens

Man kan let lave en sikker vandtætning. Der findes et produkt hvor man køber nogle tynde poser, der skal en tur i fryseren. Så borer man en række huller i væggen og putter en "ispind" i hvert. Når isen er smeltet lappes hullerne og man har fået en fugtspærre mellem sokkel og væg. Og det virker!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Gert.....Hvad hedder det produkt?...det vil jeg gerne læse mere om :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også