Nyt hus - kvadratmeterpris?

Hej alle

Jeg har søgt lidt rundt, men har ikke kunne finde noget der besvarer mit spørgsmål nedenfor:

Hvad skal man regne med,at kvadratmeterprisen for nybyggeri lægger på i dag?

Følgende forudsætninger:

Hus ca. 160 kvadratmeter

Rimelig standard byggeri, uden ret mange skæve vinkler og store vinduspartier

Jordvarme anlæg - alternativt forsynet med el fra sol-energi

Gulvvarme

Klinker og trægulv i hele huset

Standard mursten

Standard tagsten

Muligvis træ-alu vinduer - afhænger af prisen

Der vil blive entreret med lokale håndværkere og altså ikke en totalentreprenør som dem der findes på nettet. Det har en række fordele ja, men jeg ser nok lige så mange ulemper. det er en anden diskusion

Jeg kunne så godt tænke mig at høre om hvilke prisleje vi lægger i pr. kvadratmeter for følgende 3 senarier.  Mit skøn er sat i parentes på hvad jeg regner med (håber på) det koster. Alle priser ekskl. grund og tilslutningsafgift,

Pris pr. kvadratmeter?

(14.000 kr/m2)

Pris pr. kvadratmeter for alt udvendig arbejde + diverse lovpligtigt  - herunder nævnes murerarbejde, taglægning, vinduer + døre, klinker indvendig, elarbejde, vvs arbejde.

Vi udfører selv alle indvendige vægge, malerarbejde, trægulv, lister, køkken osv.

(12.000 kr/m2)

Pris pr. kvadratmeter for alt udvendig arbejde + diverse lovpligtigt  - herunder nævnes murerarbejde, elarbejde, vvs arbejde.

Vi udfører selv alle indvendige vægge, malerarbejde, trægulv, lister, køkken, taglægning, vinduer + døre, klinker indvendig osv.

(10.000 kr/m2)

Er det helt galt eller kan det gøres endnu billigere?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle Jeg har søgt... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan.

Husk på at et træhus ikke nødvendigvis har en klimaskærm (yderbeklædning) i træ der skal males...
Du kan vælge en fiberplade, skiffer eller en hel del andet..
Faktisk kan du jo lave en kombination hvor du laver et indvendigt bærende skellet og dermed opmår en rigtig god isolering.
Så får du en murer til at mure facaden op som en selvstændig entreprise...

Men surf på nettet og se forskellig muligheder..
Overvej energiforbruget nøje..
Check fx Rockwool og Isover hjemmesiderne og se deres energi rigtige løsninger.
Isover har bla noget om det klimavenlige byggeri der er lavet i Skibet ved Vejle...
En del af dette er med kombinationer af trø og mur, eller beton og.....

Husk på at hvis du vil have en billig kvadratmeter pris, så byg uden vinkler og spring.. og ved at holde facaden mindst muligt i forhold til boligarealet vil du dels få en billig kvadratmeter pris men også lidt sværere ved at opnå en god indretning.. vil kræve mere indrtetningsmæssigt..

Ligeledes vil du kunne spare både kromer og energi ved at bygge kvadratisk og i 2 plan, eller 1½ plan...

Måske kan du få det billigste (og realistiske) ved at anvende en hovedentrepenør og så vælge nogle af de entrepriser ud der passer til dig og lave disse selv mod en passende pris reduktion....

Du kender sikkert Peters kæmpe SELVbyggeri..
Hvis ikke så se galleriet her og søg selv efter hans andre indlæg: http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/443

MVH Langtur.

MVH Njord
Tak for det fine indlæg Langtur

Lige præcis den løsning med at lave bærende skelet af træ og så skalmure anvendte mine forældre både pga. det økonomiske, det at kunne gøre det selv samt det energimæssige aspekt.

Jeg vil bygge energirigt og gerne med jordvarme og så solceller på taget, og derved være tæt på selvforsynende- det kunne være helt fantastisk og gøre sådan. Dog en dyr løsning år 0, men skulle gerne være tjent hjem år 12-15 stykker

Jeg tænker selv 1½ plans hus.

Mht. hovedentreprnør tænker jeg at spørge 2-3 lokale indenfor hvert fagområde. VVS, El og murer om priser. Derforuden vil jeg måske hyre en tømrer ind på timebasis i spidsperioder. F.eks. når der skal sættes spær og lægges tag.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Skrevet af dan yh på 06 feb 2012 12:09

SOm mit indlæg går på er det mest hvordan vi lægger prismæssigt ift. at bygge selv, medbygger eller få det hele lavet - alternativt, som Naveren foreslår at der kan måske spares en del ved at bygge i træ.

Det er sådan information jeg ønsker mere viden omkring og altså ikke tiden i projektet i denne omgang. Såfremt den sidste del af dit indlæg er myntet på mit indlæg omrkring videresalg, så fair nok. så kan vi tage den diskusion i det andet indlæg

Hej Dan.

Jeg kan godt forstå du ikke får ret mange konkrete svar! For det du spørger om virker måske ret konkret for dig... men er det reelt ikke, byggerier er jo forskellige som dag og nat, både hvad angår udforming og pris! En anden faktor er jo hvor meget du er villig til, eller kan, klare selv? Så hvis di starter med at skitsere dit byggeriprojekt lidt nærmere str, antal plan, udformning etc så er der jo lavet nogel afgrænsninger allerede. Så kommer der nogle ting som hvad det er du vil kunen klare..

Når det er sagt så er der jo ogsp en faktor der hedder finansiering i byggeperioden.... et år vil der hurtigt gå fra du starter til du kan flytte ind.. specielt hvis du vil lave meget selv, eller har børn der også skal se deres far.....

Udover selve byggeprisen afhænger rigtig meget jo af det materialevalg du har tænk dig....

Kvadratmeter prisen kan holdes nede ved at vælge de billigste materialer købt de billigste steder.. det billigste inventar, men er det det du vil?

På samme måde kan du ved at buygge MINDST energirigtigt opnå en billigere kvadratmeter pris.... Der er simpelthen investeret førre penge i isoleringsmaterialer, og det indvendige netto areal bliver større... men drifts omkostningerne stiger.. en klar afvejning :-)

Bare nogle reflektioner, du kan overveje...

MVH Njord :-)


MVH Njord
jeg tror du klarer dig bedst gennem et byggeri, ved at lade murer, smed og elektriker gøre deres. Få huset lukket og forsyninger iorden. Nu kan du selv ordne bagmur, skillerumsvægge, lofter og gulve. Montere køkken og bad. Stille or roligt. Der er ikke noget mere deprimerende end at have banket 15 mennesker samme en weekend for at lægge tag, hvor det pisregner. Lad dem, der har forstand og håndværk til det grove. Bare huset er lukket, er du langt! Du sparer ikke mange basseører, ved selv at smide spær g tagbeklæding op, og de par varmeslanger lægger næsten selv. Go arbejdslyst

 

Hej igen.

Overvej lidt hvad Uldal siger.. få huset lukket og lav selv det indvendige (og evt træskelettet.)

Jeg har selv bygget nogenlunde på den måde.. dog fik jeg lavet underetagen færdig da vi skulle bo i huset... Og har så siden lavet overetagen selv... plus altan etc.

Jeg byggede også garagen selv, dvs fik lavet soklen da de jo skulle grave ud og støbe på hoved huset....
Jeg havde en hel del bygherre leverede materialer til mit byggeri, som fx køkken og andet inventar, samt gulve.

Jeg har sparret en hel del på mit byggeri.. uden at kunne sige hvor m,eget. Men min pris for underetagen 138 kvm plus garage sokkel /52 kvm) plus matr til garge incl spær og tegltag, samt forberedelse af overetagen (vinduer, altandør, kvist og isolering i tagfladen samt et støbt gulv i badet ovenpå)., endte 150 - 175.000 over hvad en genbo gav for sit færdige hus på 144 kvm med carport..... og efter min mening et billigere valg af fx køkken og tag....

Mit byggeri er lavet fra 2002 hvor jeg flyttede ind.. overetagen er så lavbet siden ved eget arbejde i weekender og aftener... Og med arbejde mellem 60 og 100 km væk :-) Så det kan lade sig gøre...

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 06 feb 2012 12:33

Hej Dan.

Jeg kan godt forstå du ikke får ret mange konkrete svar! For det du spørger om virker måske ret konkret for dig... men er det reelt ikke, byggerier er jo forskellige som dag og nat, både hvad angår udforming og pris! En anden faktor er jo hvor meget du er villig til, eller kan, klare selv? Så hvis di starter med at skitsere dit byggeriprojekt lidt nærmere str, antal plan, udformning etc så er der jo lavet nogel afgrænsninger allerede. Så kommer der nogle ting som hvad det er du vil kunen klare..

Når det er sagt så er der jo ogsp en faktor der hedder finansiering i byggeperioden.... et år vil der hurtigt gå fra du starter til du kan flytte ind.. specielt hvis du vil lave meget selv, eller har børn der også skal se deres far.....

Udover selve byggeprisen afhænger rigtig meget jo af det materialevalg du har tænk dig....

Kvadratmeter prisen kan holdes nede ved at vælge de billigste materialer købt de billigste steder.. det billigste inventar, men er det det du vil?

På samme måde kan du ved at buygge MINDST energirigtigt opnå en billigere kvadratmeter pris.... Der er simpelthen investeret førre penge i isoleringsmaterialer, og det indvendige netto areal bliver større... men drifts omkostningerne stiger.. en klar afvejning :-)

Bare nogle reflektioner, du kan overveje...

MVH Njord :-)


Jeg er helt enig i at det jeg har i hovedet sikkert slet ikke bare til dels er beskrevet ordentlig så andre herinde har en idé om byggeriets udformning, men jeg mener dog jeg har opsat nogle rimelig kriterier ift. byggriet i det første indlæg.

Men som supplement kommer følgende:
- Det skal være udført energirigtgt med jordvarme eller lign.
- Materilaler må gerne være billigere - dog vil jeg ved nogen ting såsom trægulv vælge en god kvalitet
Jeg påtænker det skal være 1½ plan
- Gerne i mursten, men sparer jeg rigtig mange penge ved at bygge i træ, så vil det klart være noget jeg vil overveje
Huset bliver beliggende ca. 300 meter fra mit nuværende, så det er til at gå fra og til
Jeg sidder meget billigt til leje i dag, så tror ikke finansieringen bliver et problem

Jeg ønsker pt. en idé om prisniveauet? Hvor lægger vi henne af- og hvad er folks erfaringer. Er der nogen der har bygget selv til 15.000 kr/m2 eller bygget selv til 6000 kr/m2, så er det disse ting jeg gerne vil høre om. Eller nogen har fået det lavet som Totalentreprise til 18.000 kr. Jeg ønsker som bare nogle ønomiske indspark, til hvor vi lægger henne af.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


6.000 for et normalhus, vil jeg mene er realistisk som selvbyg + så de ekstravagancer som du finder på med solceller, jordvarme osv.
Min fornemmelse er, jeg havnede i noget omkring 3-4.000 kr. med mit, men der havde jeg ydervæggene og grund/sokkel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mine forsigtige bud er dem jeg har listet i mit oprindelige indlæg, men min forhåbning når jeg er kommet lidt længere i processen med beregninger, er at jeg havner omkring de 7500 kr/m2 - 8500 kr/m.2

Dejligt med et så optimistisk bud på hvad det kan koste KTM . Det giver da rimelig forhåbninger.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det er et svært spørgsmål du stiller af den grund, at for at beregne m2 prisen skal der være kendskab til, hvad du forventer af indretningen af dit hus, materialevalg osv. Et gæt fra min side vil være mellem 8000 til 10000 kr./m2 . Du skal gøre dig fuldstændig klar over, hvad du går ind til, når du vælger at bygge selv. Jeg taler af erfaring. Din tid vil være opdelt i: Arbejde, lave hus og sove. Du skal desuden være glad, hvis dine venner giver en hånd med, husk at det jo ikke er deres hus, der bliver bygget. Jeg var så heldig at have en, der hjalp mig, hvilket gjorde, at vi sammen byggede to huse. Forinden havde jeg været med til at lave to selv/medbygger huse.
Skulle jeg gøre det om i dag, ville jeg få opført et råhus og lade de autoriserede fag som el,vvs og kloak lave det de skulle. Varme, ventilation o.lign. må du lave selv. Desuden skal du være opmærksom på, at ting, der ikke kan ændres, skal laves som endelig udførelse. Så det koster det det koster. Med det mener jeg at spare på ydervægge ved at lave det i træ istedet for vedligeholdesfri tegl, er et af de steder, der ikke bør spares, medmindre du vil vedligeholde med jævne mellemrum. 
Men ellers god fornøjelse med byggeriet og overvurder ikke dine evner som håndværker, jeg kender ikke din uddannelse, men der er mange ting at at tage stilling til. Dette være ikke sagt for at forskrække dig, men det er et stort projekt at gå igang med.




 


 


fase
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også