Dampspære mod mur

Billedet viser hvor tagforskalning og folie møder gavlen.
Folien skal føres videre udover gavlisolerinen. Jeg er fristet af blot at folde den tilbage som vist på billedet, men det betyder folien kommer helt ud mod muren fra fodrem til hanebånd, og dermed risiko for kondensering.
Tror i det er for risikabelt?




 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal der gøres ved gavlen??
Hvis den også skal isoleres med en let væg skal dampspærrene kobles sammen.
Hvis gavlvæggen er hulmursisoleret skal du pudse og så klæbe dampspærren fast på pudsen med en folieklæber.
Der er fyldt isolering i hulmuren, og der suppleres med 70mm rockwool plus gipsplader indvendigt.
Lige under tagstenene hvor dampspæren 'foldes tilbage' hænger for- og bagmur dog sammen.

Dampspæren i gavlen skal ligge mellem to lag gips.
'Flappen' fra tagdampspæren 'foldes tilbage' og ind mellem de to lag gips i gavlen. Derved kobles de sammen.

Men i ca 5cm brede, fra fodrem til hanbånd, kommer dampspæren helt ud til muren.
Jeg har set hvordan der kan dannes vandperler på den varme side af dampspæren hvor der er kuldebroer på 'den kolde side'. Derfor er jeg nervøs for der vil dannes fugt (specielt om vinteren ved høj temperatur forskel), som over tid kan skade træ mm. i husets fire hjørner.

Alternativ må jeg lave huller i dampspæren til tagforskalningslægterne, og så tape det sammen ved hver lægte. Så kommer folien ikke helt ud til muren.

 

Dampspærren skal ikke monteres mellem de 2 lag gips, da den så bliver totalt perforeret.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis