Frossen rør

Hej.

Vores toilet på 1.sal har kun koldt vand og sidste år var vandet frosset.

Det er frosset igen nu så vi kan hverken bruge toilet eller håndvask.
Vi har dog et toilet mere

Jeg har tjekket røret og det går nede fra underetagen, op igennem skunken op på loftet og hen til toilettet.

Der er rørskåle på og oppe på loftet har jeg fra sidste år sørget for at lægge div sække med tøj hen over.

Taget på loftet er ikke isoleret.

Jeg ikke finde ud af hvor det er frosset og er i tvivl om jeg skal lade det være eller hvad.

Sidste år lod jeg det være og så kom det af sig selv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det fryser så hårdt, kan du jo risikere at rørene sprænges

Hvis det var mine rør, så ville jeg prøve at få den tøet op.

mvh jens

Jeg troede bare ikke at de ville fryse når der er rørskåle på, hvad er så ide'en ......????

Ideen er at isolerede rør kan så at sige holde varmen længere, når de er isolerede. Når der ingen gennemstrømning er, får vandet i rørene samme temperatur, som omgivelserne og kan så fryse.

 


fase
Er der noget det holder kulden ude bedre end de her rørskåle, så jeg kan undgå at de fryser.??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis det er pex rør, som vandet føres frem i, er det næsten ikke til at tø det op.
Hvis det er metalrør, kan man med en slags trafo tø dem op, ved at sætte strøm til rørene, som så vil blive opvarmet. Det er nok noget, der kræver en VVSguts medvirken. Måske hvis du har en elektrosvejser, kan du selv tumle det.
Hvis du vil effektivt undgå det bøvl i fremtiden, findes der varmekabler, som du kan lægge omkring røret inde i rørskålene, og så tænde for det, når kulden sætter ind.
Hvis du kan lukke af for den kreds, der er frosset, vil det være en rigtig god foranstaltning i tilfælde af, at røret/slangen er sprukket, således du under kontrollerede former, når det er tøet, kan se om der pibler vand ud, hvor det er uønsket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tak for svaret.

Det er jernrør og det drejer sig vel om ca . 5-6m rør.

Hvis jeg nu tøer det op, er det så ikke sandsynligt at det i løbet af natten kunne fryse igen

Dessuden har jeg ikke andet end en føntørrer eller en Zibrokamin at tø op med.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jernrør (PEX skal du være mere forsigtig med) kan du snilt tø med en føntører. Luk lidt op for vandet i vasken. Når der er gennemstrømning, kan du lade vandet tø resten. Derefter gør du som ktm foreslår, lægger et stykke selvregulerende kabel ind under isoleringen. Alternativet er, at lade vandet løbe engang imellem for at holde temperaturen over frysepumktet. Alternativet er at lukke for vandet i frostperioden.

fase
Det er super...

Hvad hedder disse varmekabler, hvis jeg nu gerne vil ind og læse om dem?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
http://www.vvs-eksperten.dk/index/varmekabel-dph-10-160w-16m-p33891
Det er alletiders.
Mange tak for hjælpen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis