Støbning af betongulv / valg af gulvvarme i lille bad

1:
Vi skal lave nyt lille bad på 2,5 m2. Det er "indeliggende" - dvs. omgivet af opvarmede rum på alle sider. Vi bor i gammel etageejendom med træbjælkelag og bindingsværk i de bærende vægge. Der er fjernvarme - men kan etablering af vandbåren gulvvarme betale sig ifht. elgulvvarme når rummet er så lille - og det i øvrigt er omgiver at opvarmede rum?

2:
Hvordan opbygger jeg bedst gulv? Vi tænker at støbe betongulv med opkanter. Har set på Lewis Svalehaleplader. Læser det som om man der har 40 mm beton oven på svalehalepladerne. Herudover skal man vel lave et afretningslag for at kunne opbygge korrekt fald. Hvad er minimumstykkelse for afretningslag v. vandbåren gulvvarme - kan man vælge produkter der spartles op? Det er vel næppe materialeprisen der er afgørende faktor i så lille et rum?
Alternative forslag til betongulv på træbjælkelag modtages gerne ( Vi bor i stueetagen, så der er ingen underbo at tage hensyn til :-))

3: Toilet skal være hængetoilet med indbygningscisterne - hvordan slutter man opkanten, når der er installationsvæg? (Skal den gå med ind i skakten/hvad stiller man skellettet for toilettet på?)

På forhånd mange tak!

AL1967

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med så lille et rum/areal, havde jeg valgt el gulvvarme, det koster måske lidt at have det kørende, men bare man slukker når det ikke skal bruges går det nok.
Jeg ville til hver en tid vælge en vandbåren, når dette er en mulighed.

Bruge 10 eller 16 mm rør, og lig dem med 10-15 cm afstand, så behøver der ikke mere end 2-3 cm beton oven på.
Og gulvet vil føles lunt over det hele.

Mvh Thomas Hansen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
på sådan et lille toilet ville jeg også vælge el-varme. el-varme er sådan set bare at lægge det, og komme det i stikkontakten. ved vandbåren gulvvarme skal du også tænke på shunt, regulator, pumpe som altsammen også fylder. men ellers ja, på med lewis, støb op med fald, membram, el-gulvvarme og fliser.

Træt... Meget træt af at renovere hus...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også