Grundolie til egetræ

Vores længe ventede terrasse er nu ..forhåbentlig..indenfor rækkevidde.
I al fald ser det ud til at min nye egetræsleverandør har styr på tingene.
Nå..men jeg havde egentlig bestemt mig for IKKE at gi gulv og trappetrin nogen form for træbeskyttelse..jeg valgte netop egetræ for ikke at skulle male/træbeskytte ud i al fremtid..eller i al fald min tid ud.
Men..Alle siger at jeg som et minimum skal gi træet en FØRSTEGANGSBEHANDLING..og det ka jeg godt leve med..
Men..men..Hva ska jeg smøre på egetræet??
Jeg er klar over at det skal være noget fungicidholdigt..Hvilket produkt??
Det er et must at det fortsat ligner egetræ..så jeg vil ikke male med noget  heldækkende..
heller ikke med noget laserende med farve..italiensrød ,okkergul eller lign...
Hva med linolie ( som forbliver "klistret"..ikk?)..finsk trætjære ( som ikke kan fåes "farveløs" ikk?)..eller grundolie...som vel "fordamper" med tiden..og dermed ikke har nogen effekt..eller hur??

Og ærlig talt så har jeg ikke den store tillid til de gængse mærker som Gori, Sadolin eller you name it..
Altså kort og godt..Hva gør jeg ??

Henrik H

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du gør aller en disse, dit egetræ skal nok holde din tid ud, sålænge det bare kan holdes rimeligt tørt, når det altså ikke lige regner
Rå lindolie forbliver klistret i lang tid, men kogt lindolie som den du køber hos farvehandleren skal blot tilsættes et par dråber segativ pr. liter så tørre det op og ligner lak, du kan fortynde det 50 % med terpentin så trænger det hurtigere ned i træet, men Egetræ indeholder blåsyrer og det hindre skimmel og andet skidt i at angribe, så længe det blot kan tørre op ind imellem.


Egetræ som gulv- og trappebelægning på en uoverdækket terrasse?

Hvorfor dog det? De fleste andre træsorter vil være langt mere egnede til formålet.

Kerne-egetræ er ikke særligt stabilt overfor fugt, skift mellem udtørring og opfugtning osv. Det vil revne og slå sig nærmest uhæmmet.
Splint-egetræ vil rådne på få år.
Egetræ bliver sort når det opfugtes. Hvilket måske kan være en fordel som udendørs vandret beklædning.

Bortset fra et enkelt sted hvor det hævdes brugbart som tagspån kan jeg ikke i litteraturen finde et eneste eksempel på at egetræ anvendes på den måde som det påtænkes ovenstående.

Og med god grund. Egetræ har været brugt i årtusinder og derfor har man kolossal megen erfaring med anvendelsesmulighederne.

Terrassebelægning er ikke en af dem.

Læs her: http://www.egetrae.dk/dk/index.php
ÆæææææHHHH hvorfor bliver ubehandlet EG så ikke sort på et skiw ?
Egetræ er da meget fugtstabilt, og arbejde ikke ret meget. Desuden er det kun splinten på egetræ der bliver sort når det opfugtes.

"hævdes" brugbart som tagspån ? man har brugt det i norden til tagspån i århundrede.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Æhh..jeg valgte egetræ fordi:

Iflg min leverandør er eg ganske formstabilt..Præcis som Hr.Naveren skriver
Egetræ har ganske rigtigt været i århundreder..så der må nødvendigvis være en vis erfaring i brugen af eg.
Det egetræ JEG har valgt er af 100% dansk oprindelse..og har "historiens vingesus" indgroet i sig ..så at sige..og DET ka jeg godt li.
Jeg er ganske klar over at SPLINTEN IKKE er særlig velegnet til UDENDØRS brug..derfor bruger man splinten indendørs.
Jeg er garanteret at det træ jeg får leveret er kernetræ...som iøvrigt indeholder naturlige fungicider..bla andet blåsyre
Splinten bliver fedtet, skimmel og svampebelagt i løbet af kort tid..og er derfor ikke velegnet til terrasser og legeredskaber.

Tja..man har brugt eg til skibe i masser af år..den forlængst forsvundne danske egetræsflåde..haha..den var simpelthen bygget af egetræ.
Og den rådnede da ikke væk...den brændte...jeg tror det var 1800 skovhektar som gik op røg dengang..
Og sidst ..men ikke mindst..jeg løber risikoen..gør jeg!!
Det er fine argumenter. For så vidt.

Det der foranledigede mit indlæg var nu mest hvorfor anvende egetræ når nu mange tropiske træsorter er mere velegnede til formålet.

Og det forekommer mig at I i anprisningen af egetræs egenskaber ser helt generelt på egetræs anvendelse i skibsbygning og byggeri - ikke som gulvbelægning på på en uoverdækket terrasse.

Hvis iI tygger og/eller skimmer det link jeg har vedhæftet ovenstående så vil I se at egetræ kun i beskedent omfang er blevet brugt til vægbeklædning og bro- (eller terrasse) -belægning gennem tiderne.

Når det gælder egetræ i bindingsværk, skibsbygning og andre steder hvor det udsættes for vejrliget i enhver form har man altid anvendet en form for træbeskyttelse, sædvanligvis tjære. Som påført med passende mellemrum, ved træskibe indtil flere gange årligt, hindre råddannelse.
Kort sagt. Årsagen til at egetræ ikke rådner er IKKE indholdet af garvesyre, men den konstandte vedligeholdelse med tjæreprodukter. Men ingen kan vel i vore dage finde på anvende noget så giftigt som sten- eller trætjære på en træterrassebelægning.

Og alm. ubehandlet egetræ bliver sort når det opfugtes. Det er almindelig kendt blandt fagfolk. Og det gør det osse på skiwe. Langt hovedparten af det egetræ der forefindes på træskibe er overfladebehandlet.
Men det er muligt at den sorte farve nedbrydes af UV-stråling og at ubeskyttet egetræ bare bliver gråt. Som alt andet træ i øvrigt.

Mht. stabilitet og fugt må opfattelsen af dette bero på det forhold at egetræ hovedsageligt anvendes i forarbejdet tilstand. Som gulvbrædder, møbler, finer, osv. Altsammen opskåret i f.eks. parketstave, tynde emner og tykkelser og efterfølgende sammenlimede, laminerede. Og altid anvendt indendørs - i beskyttet klima.

Egebrædder eller planker som de tænkes anvendt ovenstående forekommer stort set ikke i Danmark.

Men jeg glæder mig naturligvis til at høre om dit terrassegulv om - skal vi sige 5 , 10 og 20 år. >)

mon ikke du skal finde et andet forum og vrøvle i, for du aner tydeligvis ikke noget som helst om emnet.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 04 feb 2012 20:22
mon ikke du skal finde et andet forum og vrøvle i, for du aner tydeligvis ikke noget som helst om emnet.
Hmmmm. Mon ikke ellers sku da pokker at bruge 3,5 år på en læretid hos  Henningsen i Ranzaus minde.
Men det var selvfølgelig før din mor vidste at din far eksisterede

Ved godt det er en gammel tråd, men kunne ikke lade være med at kommentere det sitting Bull sagde om trætjære. Det er noget sludder at trætjære er noget giftigt stads. Det trætjære man kan købe i dag er et fantastisk produkt der IKKE er giftigt. Det tillader træet at ånde og samtidigt fremhæver egetræets smukke udseende, Det er dog noget tykyflyende stads, så fortynd det med noget lindolie tilsat fungicid i ca 1/2 - 1/2. Påregn en uge eller 2 til tørring.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også