Grundolie til egetræ

Vores længe ventede terrasse er nu ..forhåbentlig..indenfor rækkevidde.
I al fald ser det ud til at min nye egetræsleverandør har styr på tingene.
Nå..men jeg havde egentlig bestemt mig for IKKE at gi gulv og trappetrin nogen form for træbeskyttelse..jeg valgte netop egetræ for ikke at skulle male/træbeskytte ud i al fremtid..eller i al fald min tid ud.
Men..Alle siger at jeg som et minimum skal gi træet en FØRSTEGANGSBEHANDLING..og det ka jeg godt leve med..
Men..men..Hva ska jeg smøre på egetræet??
Jeg er klar over at det skal være noget fungicidholdigt..Hvilket produkt??
Det er et must at det fortsat ligner egetræ..så jeg vil ikke male med noget  heldækkende..
heller ikke med noget laserende med farve..italiensrød ,okkergul eller lign...
Hva med linolie ( som forbliver "klistret"..ikk?)..finsk trætjære ( som ikke kan fåes "farveløs" ikk?)..eller grundolie...som vel "fordamper" med tiden..og dermed ikke har nogen effekt..eller hur??

Og ærlig talt så har jeg ikke den store tillid til de gængse mærker som Gori, Sadolin eller you name it..
Altså kort og godt..Hva gør jeg ??

Henrik H

Vores længe ventede terrasse er nu... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Henrik H
Har du fået lavet terasssen?
Så vil vi jo gerne se nogle billeder
mvh jens
Det er jo dejlig nemt, The Mad Dog, bare at lade være med at sætte sig ind i tingene og så derefter fremsætte en påstand - formodentlig hentet direkte fra tjæreproducenternes reklamemateriale.

At "Det (trætjære) tillader træet at ånde og samtidigt fremhæver egetræets smukke udseende" har jo intet at gøre med hvorvidt trætjære er giftigt!

Du har her Borup Kemi's sikkerhedsdatablad for deres trætjære produkt.

http://www.borup.info/en/FarveAndKemi/Tag%20og%20Facade/~/media/8DAFF9B7D56B4A6891678E97C8A743FA.ashx

Og som det fremgår så er det ikke det rene sødmælk der er i bøtten!

Mange af de produkter der sælges som trætjære er blandingsprodukter. Og det er jo soleklart at blander man tilpas meget vand eller sødmælk i et giftigt produkt så blivr det mindre giftigt.

Endeligt er det jo nok ikke tilfældigt at grunde og arealer med større tjærekonsentration i jorden - anses som forurenede!
Inden det løber helt ad sporet med hensyn til Tjære, så er der altså forskellige metoder at fremstille det på, der også afgør hvor giftigt det er. Den ægte Svenske trætjære er fremstillet af træ, det er når de svider til trækul der kommer trætjærer ud som et "spildprodukt" Hvor den mest almindelige tjære der bla. bruges på sokler, er fremstillet af olie, det er ligeledes et spildprodukt af rafinering af rå-olien. Den sidste form for tjære ( som nok ikke fås mere ) er stenkuls tjærer, den blev oprindeligt brugt til soklen på huse fordi den var blank. Den fremstillede man når man lavede bygas, det gjorde man ved at opvarme kul i store ovne. Derved frigjorde man gasserne i kullene og der var igen et spildprodukt i form af Koks og Tjære.Den giftigste var nok stenkuls tjæren som jo nok ikke fås mere i Danmark, så trætjæren ( den ægte vare ) Er altså knapt så giftig da det er et rent natur produkt, det er jo nærmest harpiks.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også