Klip ny bøgehæk

Jeg plantede en bøgehæk i foråret 2010. Den er stadig 'tynd' men en del buske er stukket i vejret. Kan jeg blot kappe toppen i foråret inden de betynder at suge væske?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have en solid hæk der er bred helt fra bunden, skal du faktisk skære den et godt stykke tilbage hvert efterår, det har du så ikke fået gjort kan jeg forstå, så må du igang lige så snart frosten har sluppet sit tag i landet. Det tager omkring 8-10 år at få en god kraftig bøgehæk.
Hæ hæ, endnu et af de næsten regiøse emner (altså om en hæk skal topklippes før den når sin ønskede højde :-)

En anden skole end håndværkerens hævder, at hækken skal klippes næsten ned til jorden for at topklipning giver mening, og det vil de færreste jo nok, da detsætter  hækken et godt stykke tilbage.
Så derfor bør hækken "tætnes" alene ved at studse den i siderne til den når sin ønskede tophøjde. Sidestudsningen skal begyndes sæsonen efter plantningen, men skal naturligvis kun lige omfatte spidserne indtil den ønskede bredde er opnået, således at grenen tvinges til at sætte sidegrene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis