Ny træmast!?

Hej er ved at lave en gl. Jolle hvor jeg har fået en ide om der måske skulle en lille mast på! Spørgsmålet lyder så findes der lidt Info her på nettet om fremgangs måden til opbygning af sådanne ??? Træsort? Ect. Har nogle planker i lærk på en 6-7m lange som jeg havde forestillet mig at save op til stave og måske lave en slags limtræs konstruktion hvor den er hul i midten, er jeg helt gal på den? Vh.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo lidt et spørgsmål om hvor stor den jolle er og hvilken type sejl du vil have på den. Men ellers er du da på rette vej, men på de fleste små joller med træmast er de masive op til en 5-6 m. længde.
den er ca. 22-23 fod det er dyret her på linket. fra en tidliger tråd

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/154579#174241

hvad tybe sejl ved jeg ikke rigtig da jeg lidt blank inden for den verden men sys måske det kunne være lidt sjovt med en lille hjælpe motor ;-) skal bare passe i stilen til båden.....
Jamen den skal da helt klart have en smakke rig, men skal den kunne sejle for sejl skal der noget mere køl på den, mindst 15 cm. ca. midskibs. Du kan sætte en egetræs stråkøl på den. Den er jo bygget til indenbords motor, så du må ud og finde en indenbordmotor til den. En 8-10 Hk. vil passe fint til båden.
Og så er du nød til at proppe dammen ! En større rorflade vil også være nødvendigt hvis den skal kunne styres for sejl.

motoren er fikset! tog den der lå i og gav den lidt med pudsekluden en lørdag eftermidag....

kan da godt være man skal holde sig til den lætte løsning og glemme mast!???
her er lidt billeder af projektet

Tjek denne side:

http://www.wikihow.com/Make-a-Solid-Boat-Mast (scroll ned så kommer bilderne osv.)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Super sider du linker til der
Next spørgsmål er så! En beregning på str. Af en sådan mast??????

Ristinge årefabrik drejede denne til mig. Prisen yderst rimelig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja der er du jo ude i lidt af et regne stykke mht lateralcenter, sejlcenter krængningsmoment osv.

Der står lidt om det på min hjemme side under restaurering ellers google og sidst men ikke minst hvis du kan få fat i " afbalancering af sejlfartøjer" skrevet af "Tage Blum"

Ellers snak med bådebygger svend madsen fra hjarbæk sjægtelau han har konstrueret mange ligende både:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis