Gangsti og terrasse

Hej alle...

Jeg har for et par måneder siden købt et kolonihavehus.
Haven har ikke været passet sidste sommer, så der er lidt arbejde der.

Derudover ønsker jeg at lægge en gangsti langs den ene side af huset.
Den bliver brugt de gange vi skal skifte gasbeholder eller luge ukrudt. 

Se billede.



Jeg bruger 60x40x5 fliser i 2 rækker.
Min plan er at grave 10 cm ned. Fylde afretningsgrus i til kanten. Derefter komprimere det, så det synker et par cm under niveau og afrette det. Lægge fiberdug og til sidst fliserne, som vil ligge et par cm over niveau.

Det er vel ikke nødvendigt at bruge bundsikringsgrus osv, når der er minimum belastning.
Er proceduren helt hen i vejret?!

Tænker at gøre det på samme måde med terrassen på den anden side. 15m2. 40x20x5 fliser.

Håber i kan hjælpe! 

Vh Lars

 

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enig med ovenstående. Til det begrænsede gangbehov der er, så er det alt rigelig med en et lille lag (~5 cm) afretningsgrus under fliserne. Ud over at det sparer dig for meget arbejde med at få kørt gruset derhen, så undgår du også meget arbejde med at fjerne jord.
Det er hørt...

Jeg går ud fra det også gælder terrassen. Den vil jo blive brugt lidt mere end gangstien. Som ind og udgang til huset.
Og den alm. sommerbrug.

 

Hvis jorden er hård og komprimeret i forvejen, ser jeg heller ingen grund til at lave den helt store udgravning ved terassen.


Mvh Thomas Hansen

Altså jorden er ikke hård eller komprimeret i forvejen. Faktisk er den rimelig blød.

MEN jeg kunne måske grave 5 cm dybt.
Derefter pladevibrere bundjorden?
Og så fylde afretningssand op til kanten. Igen pladevibrere afretningssandet.
Så fiberdug og og fliser.

 

Annonce
Hej !

Du kan altså IKKE plade vibere på ren jord , grav du hellere en 8-10 cm af jorden og fyld halvt op med o8 grus kør 2 gange med pladevib. og fyld resten på og kør 2 gange mere , ret af og læg dine fliser . det holder med garanti

Tim  
 
Tak for svar indtil videre!

Er der forskel på 0-8mm grus og så afrettergrus?

 

5 cm er alt alt for lidt.. Det lyder som om det er muldjord , så det vil uden tvivl sætte sig med tiden og jorden vil arbejde ved frost.. Men hvis du ikke er så perfektionistisk er det jo heller ikke være end at du stadig kan gå på det og det fungerer.

Grunden til at man siger max 5 cm er fordi at det er stabilgruset der fungerer som det endelige bærelag. Afretningsgruset er kun til udligning af små ujævnheder i stabilgruset og fliserne.. Så jo større afretningslag på bærelaget , jo større chance for sætninger/kørespor..

Dette er yderst vigtigt specialt på indkørsler

Hvis det skal gøres korrekt vil jeg smide minimum 10 cm stabil og derefter ca 3-5 cm afretningsgrus.

08 mm er afrettergrus..



www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Der er ingen grund til at pålægge 10 cm sand i 2 omgange. På med det hele og gerne lidt ekstra, jævn med en bred river og vibrér nogle gange. Ret herefter sandet af til ønsket højde (med fald bort fra hus) og læg en bane fiberdug ud på det hele. Læg fliserne således at du går forsigtigt på disse, når du skal lægge de næste. Når det hele er lagt starter du vibratoren igen og kører ovenpå fliserne til de er helt jævne, og så fejer du fugesand ned (af flere gange) til fuger er helt fyldte. Vand ikke men fej tørt. Overskydende sand (efter en uges tid eller så) fejes af. Den terrasse holder og er nem at holde helt fri for ukrudt i fugerne.
Held og lykke med projektet.
PS! Der hvor træbrædder på facaden når ned til jorden / gruset er det en god  idé ikke at erstatte dette med fliser, men laden en stribe grus stå, da der så ikke er så stor risiko for at vandet sprøjter op og opfugter træværket, som generelt bør holdes min. 15 cm. fra jord, grus, fliser, men hvor grus er bedst.



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Tusind tak for alle svar!

Jeg begynder at ha´ en idé om hvordan jeg skal tackle opgaven.
Jeg vil nok gøre som de fleste siger herinde. (kloge mig)
Grave 10 cm ned. Fylde op med stabilgrus, jævne, vibrer, afrette, læg fiberdug, fliser og vibrer.

Skal jeg også bruge fugesand, hvis jeg vælger at lægge fliserne uden mellemrum? Tænker jeg at gøre.

Afretningsgrus er vel ikke nødvendig til gangstien, da den er så smal.

Det vil jeg dog bruge til terrassen, men det blir først til sommer 2013, da jeg har en del projekter i haven den kommende sommer. Bl.a. gangstien.



 

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis