Fra en til to strenge centralvarmeanlæg/naturgasfyr

Hejsa

Vi byggede hus for et par år siden, desværre var vores VVS-mand ikke den skarpeste...

Vi har naturgasfyr (Vaillant 126 Eco kondenserende) og systemet er sat således op.

Fyret sidder i stueplan, hvor fra der:

  • går streng til konvektorne i stueplan + gulvvarme i badeværelse og bryggers i stueplan
  • gulvvarmen på 1. sal (via studs så det max. bliver 38 grader)
  • varmvandsbeholder på 1. sal = varmt vand til badeværelse på 1. sal
varmt vand til køkken i stueplan kommer fra lille el-varmet varmvandsbeholder som sidder i bryggerset.

Det er altså samme streng der går både til at opvarme huset og til forbrugsvand.

Ved ikke om nogle kan give et kvalificeret bud, men hvor meget vil man kunne spare ved at få lavet en ekstra streng på fyret, således varmen kører på en og brugsvand kører på en anden = så kan man holde forskellige temperature og kører med klimastyring.

Koster jo trods alt noget at få ført en ekstra streng op igennem huset, så gider ikke hvis det er meget begrænset, hvad der kan spares (så overvejer jeg istedet at få lagt solvarme og så en kombi-beholder på 1. sal til brugsvandet, da den sidder lige ud til taget hvor evt. solvarme skulle monteres).

Info: huset er 1½ plan og godt 200 kvm. og vi bruger i da ca. 14.000,- i naturgas (eller samlet betaling p.a. til HMN Naturgas)

PFT
Laur


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke kloge i, hvor meget du kan spare ved at ombygge anlægget, men det er da skrupskørt, hvis jeg forstår din beskrivelse rigtigt, at VVB sidder på 1. sal på samme streng som gulvvarmen og du så har elopvarmet VVB til køkken osv i stueplanet.
Der burde, efter mine begreber, være en fælles, stor VVB ved fyret og så rør derfra ud til tappestederne både på 1. sal og stueplan.
Det vil dog blive rasende dyrt at etablere og næppe realistisk.
Jeg håber for dig og dit helbred/liv, at VVB bliver varmere end 38 grader. Du skal op på ca 60 grader for ikke at få legionærer i din VVB.

Med venlig hilsen
ktm

 

@ktm
He he ja, dog vist mig der ikke helt har beskrevet det godt nok, der er naturligvis streng til VVB så der er ca. 60 grader. Bortset fra det så er jeg enig i, at det ikke er optimalt sat op. Faktisk burde fyret nok være på 1. sal ved siden af den store VVB.
Men altså vi bruger p.t. 1600 m3 om året, hvilket jo umiddelbart ikke virker skræmmende for et hus på 200 kvm. så kan ikke helt gennemskue om der er det helt store at spare.
Som jeg forstår denne tråd, så er der allerede 2 strenge til 1. sal= 1 til gulvvarme og 1 til VVB.
Der ud over, er der en tredie, til at forsyne underetagen med.

Hvad er det du vil frem til?
Om det kan betale sig at erstatte den lille elektriske VVB i køkkenet med en rørledning til/fra VVB på 1. sal?
Især hvis du har tænkt dig at smide sol-varme på VVB, så vil jeg sige Ja.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis