Er der gulvvarme?

Så kommer dagens mærkelige spørgsmål :-)

Købte et hus for 1 års tid siden...

Som jeg husker det skulle der gerne være gulvvarme i både køkkenet og badeværelset..

Normalt ville der jo nok være en termostat til at tænde/justere varmen på det, men varmen i badeværelse gulvet åbnes i vores "varmeskab" i kælderen... og det fungerer som det skal..

Vi har aldrig haft tændt varmen i køkkengulvet, og nu kom jeg til at tænke på at det kunne være rart med lidt varme i det - og vi har været ved at pille lidt på de forskellige haner nede i varmeskabet... det lader bare ikke til at der vil komme varme i gulvet..

Nu kommer vi så i tvivl om der overhovedet er gulv varme i køkkenet, måske husker vi forkert :-)

Er der nogen smart måde at konkludere om der er gulv varme i? eller er det bare the hard way og prøve sig frem nede i varmeskabet..?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes de fleste haner i varmeskabet ser ud til at være åbne.

Jeg har dog fundet noget som måske kan have noget at gøre med det - her er et billede fra under vasken i køkkenet:
http://nicoweb.dk/gulv.png

Som I kan se er der de 2 slanger hvor der står "WC" og "KØK" - den til WC mærker til at være en smule varm, hvor den anden er kold - kan dette have noget med gulvvarmen at gøre?

Vh.
Det kan sagtens være gulvvarmen der er i de to slanger, men som tidligere nævnt, så tager det et par dage at varme anlægget op i et gulv, så tålmodighed.

 

Vi havde også et hus med gulvvarme i pejsestuen. Det var el gulvvarme og termostaten sad i el skabet. Det kan godt være en mulighed med mindre du ved det er vandbaseret. 70 er huse har jo typisk gulvvarme i badeværelse og øvrige kan være el. Blot en tanke sådan var det i vores hus
Annonce
Tusind tak for de hurtige svar.

Det er et par dage siden vi åbnede alle de haner vi kunne i varmeskabet, og der lader ikke til at være sket noget - så jeg tænkte om det kunne være noget der skulle gøres ved de "ventiler" som var på billedet?

..Køkkenet er få år gammelt, jeg er næsten sikker på det er vandbaseret, hvis der er noget :-)
Udfra billedet er der vist ikke meget tvivl om at de slanger med hhv. WC og KØK, er til central varme, så hvis der ikke er radiatorer må det være til gulvvarme.
Kan du mærke om der er varme på nogen af slangerne, eks. siger du at der er varme på badeværelset, så der burde være cirkulation på "WC" medmindre det er til et andet WC?
Mit forslag til en løsning..
Du skal tage at pille hætterne af og bevæge den lille "tap" der sidder inde bagved. Efterfølgende, så køb nogle termostater (almindelig eller retur, afhængig af vandets "retning") og klik på i stedet for hætterne, så kan du meget bedre styre varmen.
Jeg kan ikke huske om ventilen bliver fuldt åben eller helt lukket, når man piller hætten af. Det kan du nok høre på vandets susen.

Jeg er ikke VVS´er, det er kun ud fra egen erfaring

Mvh. Martin
Hvis der ikke er varme på slangen til køkken så er der ikke varme på gulvet, det kan godt være det tager tid for gulvet at varme op, men slangen burde være varm(eller lunken)..

køkkenet sidder på den samme tilførsel(eller fra??) som wc og hvis wc er varm og køkken ikke er, må der være noget galt, hvis der er sådan en stift under termostaten(eller hvad den dims er) så kan man arbejde lidt med den, den kan godt sætte sig hvis den ikke bliver brugt, jeg har også tidligere med radiatore, givet nogen små tap med en hammer omkring termostat området, det gør også at evt skidt løsner sig..
Igen, mange tak for svar.

Den der står WC ved er varm, og der er varme i gulvet på toilettet - den anden "KØK" er kold...

Kan man på nogen måde konkludere at de 2 slanger på billedet er indløb og ikke returløbet?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis