Hej.
Hvordan er det nu
med jording på skibe:
På fastlandet er,
mig bekendt, nullen fra kraftværkerne jordet. Ude hos forbrugerne er der igen
jordet, med et jordspyd, og i nyere huse er der HPFI-relæer, der abryder
strømen til hele huset, hvis der er en afledning i huset et sted, der
overstiger 30 mA. (hvis der løber en strøm fra en eller flere af faserne til jord,
der overstiger 30mA). Samtidig er alle købberrør og lignende inde i huset jordet.
På skibe, bruger
de ikke samme “system”. Her har de et isoleret net, altså ingen jord. Her går
de 3 faser fra generatorerne (ofte 440 eller 690Vac) over i transformatorer,
der transformerer spændingen ned til fx. 230Vac. Det betyder så igen, at der
ikke er nogen NUL-leder, men kun faser. Hvis man fx. skal til at arbejde på en lampe
ombord på et skib, er det ikke nok at fjerne een sikring, som man typisk gør
derhjemme, for der er jo tale om 2 faser, så derfor også 2 sikringer. (medmindre
der er anvendt en automat-afbryder, der bryder for begge faser).
Hvad er fordele/ulemper
ved den måde, de laver det på på skibe i forhold til, hvordan vi har det
derhjemme ?
Er klar over, at
man på et skib, af naturlige årsager, ikke har direkte kontakt med jord, men
jeg har da alligevel set jordstrømsafbrydere til 24 Vdc på skibe..... der bruger
de vel skibets skrog som jord ?
v.
Iask