Jording på skibe

Hej.

Hvordan er det nu med jording på skibe:

På fastlandet er, mig bekendt, nullen fra kraftværkerne jordet. Ude hos forbrugerne er der igen jordet, med et jordspyd, og i nyere huse er der HPFI-relæer, der abryder strømen til hele huset, hvis der er en afledning i huset et sted, der overstiger 30 mA. (hvis der løber en strøm fra en eller flere af faserne til jord, der overstiger 30mA). Samtidig er alle købberrør og lignende inde i huset jordet.

På skibe, bruger de ikke samme “system”. Her har de et isoleret net, altså ingen jord. Her går de 3 faser fra generatorerne (ofte 440 eller 690Vac) over i transformatorer, der transformerer spændingen ned til fx. 230Vac. Det betyder så igen, at der ikke er nogen NUL-leder, men kun faser.  Hvis man fx. skal til at arbejde på en lampe ombord på et skib, er det ikke nok at fjerne een sikring, som man typisk gør derhjemme, for der er jo tale om 2 faser, så derfor også 2 sikringer. (medmindre der er anvendt en automat-afbryder, der bryder for begge faser).

Hvad er fordele/ulemper ved den måde, de laver det på på skibe i forhold til, hvordan vi har det derhjemme ?

Er klar over, at man på et skib, af naturlige årsager, ikke har direkte kontakt med jord, men jeg har da alligevel set jordstrømsafbrydere til 24 Vdc på skibe..... der bruger de vel skibets skrog som jord ? 

v. 

Iask

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordelen er at hvis du kommer til at røre en af faserne vil der ingen ting ske, da den jord du ellers har fat i ikke referere til transformatoren, kredsløbet er derfor ikke eksisterende og du får ikke stød.

Ulempen er hvis du får fat i begge faser samtidig, herved opstår der netop et kredsløb, og et HPFI vil ingenting kunne mærke, da strømmen ikke går gennem jord. Du vil simpelthen optræde som et strømforbrugende apparat. Dog skal man være ultra uheldig hvis man får fat i begge faser på en måde hvor strømmen går forbi hjertet. Det kan stort set kun lade sig gøre hvis du tager fat i en fase med hver hånd.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren og tak for rigtig godt og let forståeligt svar :-)

Jeg mener mig vide, at de fleste skibe har uønsket "afledning" til jord, som vises på et instrument ombord. Det kan være ret tidskrævende at finde denne afledning.

Tænker også lidt på hvilke følger opstår, eller kan opstå, ved afledning til jord på et skib:

Vi havde en episode ombord, hvor blæserne i kontrolrummet pludselig gik ned i omdrejninger og visse lamper slukkede. Det viste sig at være en enkelt sikring der var gået............ hvilket vel så betyder, at blæseren har "kørt" på en fase og afledning..... kan ikke finde anden logisk forklaring.

Kan ikke rigtig se, at fordelene ved isoleret net på et skib, er større end ulemperne.

Hvis man i stedet brugte skibets stel som jord, så kunne man jo netop bruge de her HPFI-relæer, og derved undgå disse livsfarlige situationer.

Hvis nu jeg fx. står og fejlsøger på en vaskemaskine og en fase sidder løs og falder ned på rammen af maskinen og jeg uheldigvis får fat i en anden fase med min højre hånd, samtidig med at jeg står og læner mig op ad maskinen med venstre albue.......... så får jeg stød direkte igennem kroppen og virker som en forbruger.

Kan det mon tænkes, at fordi man på et skib er yderst afhængig af, at man aldrig får "sort skib"......altså mister al strømmen og derfor ikke kunne bruge HPFI-relæer........ eller rettere at man så måtte bruge en MASSE HPFI-relæer...... et til hver sikring/gruppe/skab ??


v. 

Iask
Grunden til du ikke vil have strøm løbene i skroget er at det speeder tæringsprocesserne væsentlig op. Salt+stål+strøm = elektrisk tæring

Elektronikteknikeren
Ja det stemmer, tak for det :-)

v.

Iask
Mig bekendt - ret mig gerne, hvis jeg tager fejl - er HPFI-relæets funktion ikke afhængig af, om der er jording nogen steder. Der måler slet og ret på, om der løber lige så mange ampére ud af systemet, som der løber ind. Hvis forskellen på ind og ud overstiger 30mA, slår relæet fra.

Om den manglende strøm ud så forsvinder i jord, vand eller et skibsskrog, er relæet sådan set ligeglad med.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Dette er helt korrekt, i praksis er det eneste sted strømmen i de fleste tilfælde ellers kan løbe hen jord, da man her har et sluttet kredsløb med elnettet.

Elektronikteknikeren
Hej - her findes en god gennemgang af forskellige jordings systemer, feks. isoleret net som findes på skibe http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/it_systemjording.php

Hej og tak for svar :-)

Udmærkning læsning :-)


v.

Iask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis