hvor varmt vand til trægulv

Hej eksperter og gør det selv-folk.

Har fået installeret gulvvarme med pexrør og varmefordelingsplader. Oven på dette skal der ligge 19 mm. bambus gulv.

Hvad ville I mene at fremløbstemperaturen skal være for en sådan konstruktion.
Hvor meget varme går der tabt i gulvet i forhold til den varme som fyret sender ud i huset?

Med venlig hilsen
Thomas
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at trægulvets overflade temperatur ikke må overstige 27 grader C.

Hvilken fremløbstemperatur du skal vælge afhænger af flere faktorer. Her kan du bruge et laser-termometer til at prøve dig frem med.

Jeg kører med en fremløbstemp på ca. 30 grader C via varmepumpe og min overflade temperatur på gulvene er lige nu 24,5 grader C og rumtemp. Er 23,3 grader C.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for svarene. Jeg har rigtig store problemer med at få varme i gulvet.

På fyret kan jeg jo mærke både fremløbsrørerne og returrørerne.
Fremløbsrørerne har en god varme, men returrørerne er iskolde. Kan det virkelig passe at trægulvet "æder" så meget varme undervejs. Systemet har nu stået i to døgn og forsøgt at få varme på.

Jeg har forsøgt at stille cirkulationspumpen op i hastighed, men indtil videre har det ikke hjulpet en pind. Hvad pokker skal jeg gøre for at få varme.
Er du sikker på at dine gulvvarme kredse er skruet op / åbne?

Varmetabet afhænger jo af hvor godt dit hus er isoleret. I et godt isoleret hus som vores er tabet aller højst et par grader i de store værelser og i stuen.

Hvad er temp på dine fremløb og returløb ?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

temperaturen på fremløbet er 50 grader og returløbet er koldt (Som i rigtig koldt).

Rumtemperaturen er efter en uge kun på 15 grader.

På metalstykket hvorpå slangerne er monteret er der åbnet helt på for hanerne...
Annonce
Det lyder vildt.

Hvad er overflade temp. På gulvene?

Hvor stort er huset og hvordan er gulvene bygget op? Ligger dit bambus gulv "direkte" oven på pex-rørene eller er der gulvspånplade i mellem?

Jeg hælder mest til at der må være noget med flowet. Har du ikke nogle mindre værelser eller badeværelse tæt på fyret? Der burde sgu ikke være et varmetab på så mange grader... Kører cirkulationspumpen rigtigt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Mit gulv er bygget op på strøer med isolering og varmefordelingsplader. Mit bambusgulv ligger direkte ovenpå varmefordelingspladerne, kun adskilt af gulv filt.

Huset er på 150 m2. Min pumpe kører, men den brummer en smule. Tænkte også at det var flowet, men har prøvet at sætte det op, dette gøres elektronisk i fyret, så det kan være lidt svært at kontrollere hvorvidt den virker korrekt eller ej.

Er ved at være pænt desperat efter noget varme.: -)
Fyret skulle være udstyret med automatisk udlufter. Der er tale om modellen vc105/3-e fra vailliant.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis