Lave vindue til redningsåbning

Hej
Vi skal udnytte vores tagetage til beboelse. I gavlen sidder der lige nu vinduer, som skal benyttes som redningsåbning, når der bliver etableret værelser. Vinduerne er egentlig i ok stand, så jeg tror måske ikke jeg vil udskifte dem, hvis jeg kan undgå det. 
Men er der nogen der kan give nogle fif til at save lodposten over og i stedet sætte en låseanordning på, så vinduet kan blive godkendt til redningsåbning?

mvh Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med lodposten mener den miderste stolpe imellem to forholdsvis smalle vinduer, så kan løsningen være mere enkel end du regner med. Skru det ene vindue fast ude fra og ind i midter stolpen, skær stolpen af foroven  og forneden. Monter to skudrigler med runde låsestænger. Bor to huller et foroven og et forneden, i sådan en afstand at riglerne klemmer midterstolpen  fast i karmen.
Du kan eventuelt sætte to rørbøsninger i hullerne så træet ikke bliver slidt .
Det var så min løsning
Jeg er helt enig i løsningen med løs lodpost, der giver mulighed for at opfylde kravene til brandredningsåbning (se evt. illustration af de mange bestanddele vinduer). Løsningen fås også færdig fra vinduesproducenterne. Men hvis du er ferm på fingrene er det en oplagt løsning at klare det selv.
Hvis I alligevel skal have mere lys når I skal udnytte 1. salen kan ovenlysvinduer også opfylde kravene til brandredningsåbning.
hilsen Jens
Hej Jens 
Jeg har et problem med at den vandrette afstand til tagrenden er for stor (>1,4 meter)til at ovenlysvinduer vil kunne bruges til redningsåbning. Er der noget forslag til hvilket værktøj jeg skal skære den lodposten (stolpen) over med, så det bliver så fint som muligt og så tæt på karmen som muligt? Noget andet - rørbøsninger, hvor skaffer jeg dem så de passer med skyderiglen?
Du skære stolpen over med en fintandet fuckswans, rørbøsningerne lave du af et par stumper rør, eventuelt kobber rør.
Inden du går i gang skal du lige sikre dig at der bliver en fri åbning på 90 cm i højden og 60 cm i bredden, da det eller ikke er en redningsåbning løs lodpost eller ej.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis