indstilling af fjernvarme anlæg

Problemer med varme i radiatorer på 1.sal.
Vi har svært ved at få varme på 2 radiatorer oven på.
Beboeren vil have trykket på konstant tryk ventilen, men jeg kan se at kølingen ændret sig fra  40 grader til ca. 25 grader.
Endvidere lyder det som om at fjernvarmen kører hurtigere igennem systemet.
Det virker  uøkonomisk, og tænker på der kunne være andre grunde til at der ikke er varme på nævnet radiatorer.
Forsynings røret til 1. salen er rigeligt varmt og retur røret er også lunt, så underligt er der ikke er varme i de to deroppe..

I vildrede.... 

 Løsninger ønskes!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt flere oplysninger ville rart

Er der tale om en villa eller en beboelsesejendom ?

Og jeg forstår ikke helt, hvad du mener med dette :

 
"Beboeren vil have trykket på konstant tryk ventilen"

Hvilken ventil er der tale om ?

Men du kan da prøve at tjekke om radiator ventilerne virker som de skal, eller om palen i pakdåserne har sat sig. For når afkølingen ændre sig så drastisk er der noget galt med anlægget.

Du skriver også følgende:

"Endvidere lyder det som om at fjernvarmen kører hurtigere igennem systemet"

Hvis det du mener er, at der kommer en susende lyd fra rørsystemet kan det skyldes flere ting f.eks

Hvis du har en returbegrænsende ventil monteret på dit anlæg f.eks en FJV eller en AVT ventil, så vil en sådan ventil lukke pga. af den dårlige afkøling og det vil have den konsekvens, at fjernvarmevandet løber retur til værket i gennem returbegrænser ventilens omløb som normalt er lavet i 3/8" rør med en nåleventil til at styrer hvor mange liter vand der kan løbe gennem omløbet i timen og det vil give før omtalte susende lyd i rørystemet.

Så mit spørgsmål er :

Har du sådan en ventil monteret i dit anlæg ? og i givet fald hvilken ?

Tilsidst vil jeg også gerne vide om dit anlæg er direkte fjernvarme (uden varme veksler) eller indirekte fjernvarme (med varme veksler) ?

Lidt mere info )
Mente "hæve trykket" på konstant tryks ventilen .

Kunne da også læse på måleren at noget med L/H( vel liter i timen) steg yderligere efter at ventilen ( stor grå knop med fjerder neden under), indstillingener blevet ændret fra 1 til 2,5.
Beboeren henviser til nævnte ventil, ved ikke selv hvad sådan en hedder.

Systemet er lukket, altså med varme veksler.

Cirkulations pumpen står på auto, indstilling 1, det betyder vel at den køre alt efter om der bliver kaldt på varme ?

Der løber en streng i kælderen, så vores radiatorer sat der på parallelt over frem og retur løbet.
Ovenboen har en frem og retur streng løbene oppe hos dem, og fremløbet er sat på helt tæt på anlægget.
Og som nævnt kommer meget varmt vand frem og pænt lunt tilbage, bedømt efter håndspålæggelse på rørene ).


Håber det giverbare lidt mere mening )

 Løsninger ønskes!

Åh de der smillys skulle vist se anderledes ud !!!! ;O)

 Løsninger ønskes!

Det lyder som om du har stillet på en shunt-ventil, der regulerer hvor varmt retur temperaturen er.
Jeg vil skyde på, du skal igang med at udlufte radiatorerne rundt om i huset, da noget kan tyde på der er en del luft oppe på 1. sal i radiatorerne.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis