Understøtning af spær

    I forbindelse med renovering af første sal, ønsker jeg at få flyttet hanebånd op og skunkstolper længere ud til siderne.
Hanebånd skulle gerne op i 220 cm over gulv, skunkstolper ca. 100 cm fra ydervæg. Umiddelbart ikke et problem jvf. en tømrer der har kigget på det.
MEN der er et problem i den ene ende af huset, da der ikke er nogen bærende væg (se vedhæftede billede) udover ydervægge, så bjælkerne på 4 af spærene spænder over 679 cm.
Her ønsker jeg at understøtte med en eller flere tværgående IPE/HEB profiler.

Det er meningen at montere IPE/HEB profilen med støtte i den tværgående væg og ydervæggen, spænd ca. 411 cm, placeret midt på spærene.

Nogen der kan lave en beregning på hvilken dimension profil (IPE/HEB) jeg skal op i?
Forudsat at det er den korrekte måde at gøre det på? Ydervægge er af letbeton, tværgående er af mursten, skal der mures stål ind i væggen under profilen?

Taget er lavet af B6 bølgeeternitplader med ~46 graders hædning.

Sig til hvis der mangler data.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt en beregning fra JAX i en anden tråd, om det er korrekt at bruge den her, ved jeg ikke, men jeg har ihvertfald forsøgt med mine tal:

Etage last + Nyttelast ca. 4kN/m2

Tværgående spænd: 4,1 m (l)
Lastopland 6,8 m / 2 = 3,4 m
Linielast 4kN/m2 * 3,4 m = 13,6 kN/m (P)

Moment:
M = 1/8 P*l^2 = 1/8*13,6 kN/m * 4,1 m^2 = 28,6 kNm

Spænding, hvor W = 14400000 mm3 for HE120B ( kilde: http://www.staticstools.eu/profil_HEB.php?profil=HE120B&act=zobraz&lang=EN , "Wy1")
s = M/W = 28,6 kNm / 0,144 = 198,61 MPa

s skal være mindre end 200 MPa, som den opfylder med HE120B.

Nogle kommentarer? Rigtige formel til formålet og korrekt beregning eller ?

Samme billede i højere opløsning, hvis det kniber med at kunne aflæse målene:
http://postimage.org/image/qt30v1rjz/

Mht. nyttelast, er der den her gamle sag:
http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=B8D3A6FB78285DA98B450FA04F05D6AD?pdf.id=121

Der siger:
§ 5. Nyttelast på etageadskillelser, trapper o. l.
Ved nyttelast forstås levende last, trafiklast samt last af møbler,
varer, maskiner o. a.
Hvor det ikke kan påvises, at andre værdier er rigtigere, regnes
der med følgende nyttelast:
I boliger og hospitalsværelser samt som regel i tagetager 150 kg/m2 (1,5 kN/m2)

Så hvis det er korrekt er der ca. 250 kg/m2 til egenvægt (spær, isolering, gulvbrædder mm) med en samlet last sat til 4 kN/m2, hvilket lyder ok (til den rigtige side)?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Egenlast dæk (skøn): 2kN/m2
Nyttelast: 1,5 kN/m2
Last total: 2kN/m2+1,5*1,5kN/m2 = 4,25kN/m2

Linielast bjælke: 4,25kN/m2*3,4m=14,45kN/m
Moment: 0,125*14,45kN/m*4,1m^2 = 30,36 kNm
Forskydning: 1/2*14,45kN/m*4,1m = 29,62 kN

Nødvendigt modstandsmoment ved stål S235
W= 30,36kNm/213MPa=142x10^3 mm^3
HE120B => 144*10^3 mm^3 > 142x10^3 mm^3 ok

Forskydningskapacitet har jeg beregnet til 135,8 kN > 29,62 kN ok

Det vil sige at bjælken holder. Derimod er der lidt problemer med nedbøjning ved den valgte dimension!

Anbefalet nedbøjning: 4,1m/400 = 10,25 mm
Nedbøjningen har jeg beregnet til 20,68mm ved HEB120
Du skal faktisk helt op i en HEB160, som har en nedbøjning på 7,18mm

Husk at stål skal brandbeskyttes! Husk at beregninger er på dit eget ansvar og at nærværende input udelukkende er vejledende

 Certificeret Statiker

Tusind tak for svar.

Lige et par tillægsspørgsmål:

I last total har du nyttelast ^2 er det korrekt?

Hvis jeg understøtter med 2 (ens) profiler med ligeligt fordelt afstand mellem alle 4 støttepunkter, vil formlen så være den samme blot med "lastopland" 6,8/4 ?

Nyttelasten ganges med en sikkerhedsfaktor på 1,5, der er ikke tale om at lasten sættes i anden potens!

Hvis du understøtter med 2 bjælker, så bliver lastoplandet: Afstand ydervæg til bjælke*0,5 + afstand bjælke til bjælke *0,5

 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Aha ok, mange tak for de super nyttige svar og beregninger Ingenioeren.

Jeg roder lidt videre med beregningerne, men det ender nok med en HEB 160 (better safe than sorry). Nogen der har erfaring med fremgangsmåden ved montering, så hører jeg gerne?

Min ide til fremgangsmåde:
1. Gennemgående hul i tværgående væg i overstørrelse (har på midterpunkt bag væggen også en nedlagt skorsten som kan bruges som ekstra forstærkende støttepunkt).

2. Hul i ydervæg, dog undtaget de sidste par cm (så der stadig er lukket udad til)

3. Skubbe bjælken igennem hullet i tværvæggen, trisse den op og skubbe den baglæns ind i ydervæggen (ca. 200 kg)

4. Understøtte den så den rammer de 4 bjælker den skal støtte, ilægge stål eks. 10 cm bredt, 50 cm langt under H-profilen i væggene, kile dem op, og ellers fylde resterende hulrum med beton.

5. Efter nogle dage fjerne understøtninger, hvorefter tømrer kan lave om på hanebånd og skunkstolper

Er det fremgangs måden?

Vil du ikke få en kuldebro hvis du kører din bjælke ud til ydermuren? Er ydermuren den bærende væg?

http://dimension.athena-cms.dk/update/WoodBeams/Internetside/indexTest.htm

Her kan der laves beregninger af forskellige typer understøtning. Det er gældende for limtræ, som jeg ville foretrække hvis der er højde nok til det. 
Hvis ikke det kan bruges til andet, så kan man da ihvertfald se hvilke faktorer der spiller ind i beregningerne,

Christian
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også