Understøtning af spær

    I forbindelse med renovering af første sal, ønsker jeg at få flyttet hanebånd op og skunkstolper længere ud til siderne.
Hanebånd skulle gerne op i 220 cm over gulv, skunkstolper ca. 100 cm fra ydervæg. Umiddelbart ikke et problem jvf. en tømrer der har kigget på det.
MEN der er et problem i den ene ende af huset, da der ikke er nogen bærende væg (se vedhæftede billede) udover ydervægge, så bjælkerne på 4 af spærene spænder over 679 cm.
Her ønsker jeg at understøtte med en eller flere tværgående IPE/HEB profiler.

Det er meningen at montere IPE/HEB profilen med støtte i den tværgående væg og ydervæggen, spænd ca. 411 cm, placeret midt på spærene.

Nogen der kan lave en beregning på hvilken dimension profil (IPE/HEB) jeg skal op i?
Forudsat at det er den korrekte måde at gøre det på? Ydervægge er af letbeton, tværgående er af mursten, skal der mures stål ind i væggen under profilen?

Taget er lavet af B6 bølgeeternitplader med ~46 graders hædning.

Sig til hvis der mangler data.

I forbindelse med renovering af første sal, ønsker... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at få beregnet, hvad det kunne betyde, hvis du tog en HEB 100 eller 120, og så svejsede vanger på i begge sider, så den kom til at udgøre en box med 3 lodrette flader.
En 160 + inddækning er noget voldsom at få plads til!!
Jeg har en HEB 100 ca i samme situation, dog kun på 350 cm, der bærer et bjælkelag, der kun spænder over ca 550 cm. Den går gennem en bærende væg og ca. 250 cm på den anden side, således der er en vis kontravægt, hvis det betyder noget.
Den gynger ikke og er ikke forstærket på den måde, jeg foreslår..

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak ktm, det er en god ide, har dog ikke nogen ved hånden der kan klare svejse opgaven. Overvejer en løsning med 2 profiler.
Har du lagt en plade under profilen i den bærende væg, for at sprede belastningen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg lagde bjælken op og understøttede kraftigt, med så meget luft til den bærende væg, at jeg kunne stoppe et stykke 10 mm fladjern, lidt smallere end væggen og ca 250 mm langt, ind.
Væggen var i forvejen fugtet godt op. Så stoppede og proppede jeg stenfrit beton ind, alt det jeg kunne få plads til, og lod det hærde i et par døgn, før jeg slap bjælken fri. Det satte sig aldeles ikke, og siden har der ikke vist sig revner eller lignende.

Jeg blev nødt til at lave hul i gavlen og stoppe bjælken ind ude fra!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der skal altid lægges en glideplade under jerndrager som går ud i mur, og jernprofilet skal være galvaniseret til klasse C5, da den ellers ruster. Maling er ikke nok!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mon ikke C5 er lige i overkanten! En C3 vil jeg mene er rigeligt!

 Certificeret Statiker

Du kan da umuligt være ingeniør når du mener dette. C5i gælder for alt stål som indbygges i aggressivt miljø, og murværk opført med mørtel er karakteriseret som aggressivt miljø. Hvorfor tror du ellers murbindere i dag er lavet af rustfast stål?

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af www.abr.dk på 24 feb 2012 10:53
Du kan da umuligt være ingeniør når du mener dette. C5i gælder for alt stål som indbygges i aggressivt miljø, og murværk opført med mørtel er karakteriseret som aggressivt miljø. Hvorfor tror du ellers murbindere i dag er lavet af rustfast stål?

Hvad bilder du dig ind at angribe min faglige baggrund!

Hvis du er uenig i de postulater der fremlægges, så kom istedet med noget fagligt input og henvis til de relevante kilder, når der sås tvivl i den konkrete sag!

Jeg vil medgive dig at C3 ikke er godt nok, men samtidigt vil jeg gerne påpege, at der for det enkelte tilfælde skal laves en vurdering af murens faktiske eksponeringsklasse, hvortil der skal udføres korrisionsbeskyttelse svarende til dette miljø! At påstå at der for alt stål i muren skal beskyttes til C5 er stadig ikke korrekt, men på den sikre side, da en C4 yder tilstrækkelig beskyttesle for de eksponeringsklasser der ligger op til MX3,1 - alt derover skal beskyttes med C5.

 Certificeret Statiker

Jeg vælger altid at være på den sikre side, og er jeg i tvivl kontakter jeg en ingeniør og får et svar som det gu gav - så jeg undskylder naturligvis min indledning - men faktum er at i de allerfleste boliger skal indemuret stål være beskyttet til C5i. At det så ikke bliver udført er så en ganske anden sag.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej... hægter mig lige på her. Kunne jeg lokke Ingenioeren til at lave en beregning for mig? Min opgave består i et rum delt af en murstens væg, jeg gerne vil af med! Rummet måler 6800mm x 7800mm invd på muren, spærne går ad de 7800mm. Etageadskillelsen består af træstolper h: 180 b: 140 med en afstand af ca.770m. Kravet er så lav en understøtning som det er muligt, jeg regner som udgangspunkt med to HEB bjælker, så kan jeg montere dem inden jeg fjerner vægen.

MVH. Kent
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også