Minihuse til helårsbeboelse

Følg tråden
horander
horander
Postnr: 0000
horander horander
hej

i USA er det igennem de sidste 3-4 år blevet mere og mere populært at bygge minihuse til beboelse. Husene er typisk på 30-40-50 m2, og meget billige at bygge. Nogle med vand/kloaktilslutning, nogle uden.

Efter at have set en udsendelse om disse minihuse, kom jeg til at tænke på om det overhovedet er muligt/lovligt at bygge sådan et i Danmark og bo i det hele året?
Og hvordan med krav til helårsbolig?
Og hvad med byggetilladelse? Jeg læste et sted at man ikke behøver tilladelse for bygninger under 50m2, men gælder det også huse?

Eller er der for mange krav/for meget bureaukrati/for kreativt til at det overhovedet vil blive accepteret i DK?

Findes der måske nogle folk her på denne side der kan svare på dette?

på forhånd tak!

Håndværkeren
Håndværkeren
Håndværkeren Håndværkeren
Der er ingen krav om hvor stort et skal værer, men du kan ikke bygge et hus til beboelse uden tilladelse. Du må i Landsone bygge skure hvis taghøjde ikke overstiger 2,5 m. Men der er et lovkrav om at der i beboelse skal være minimum 235 cm. mellem loft og gulv.
Jeg har også set de udsendelser, og hvis du har en grund kan du eks godt have en beboelses vogn stående uden bygge tilladelse. En del af de Tiny huse er jo netop lavet med hjul under, så de er flytbarer, så kendte du eventuelt en landmand du kunne leje et lille stykke jord af, kunne du bo der året rundt.
Der er en del om det på you tube.
Ellers er der jo Thylejren eller Friland, hvor du sikkert kan få lov til at bygge som du vil.
Jeg kan jo se at du bor i 0000 Langtbortistan.
JensHolm
JensHolm
Postnr: 7400
JensHolm JensHolm
Det er ikke så svært at opnå byggetilladelse til disse småhuse - læs evt. på boligejer.dk
Og mange bruge også de små bygninger til alternative formål - fx. hobbyrum som jo kan dække over mangt og meget ;D
hilsen jens
mulle03
mulle03
Postnr: 7860
mulle03 mulle03
Skrevet af Håndværkeren på 01 feb 2012 17:31
Der er ingen krav om hvor stort et skal værer, men du kan ikke bygge et hus til beboelse uden tilladelse. Du må i Landsone bygge skure hvis taghøjde ikke overstiger 2,5 m. Men der er et lovkrav om at der i beboelse skal være minimum 235 cm. mellem loft og gulv.
Jeg har også set de udsendelser, og hvis du har en grund kan du eks godt have en beboelses vogn stående uden bygge tilladelse. En del af de Tiny huse er jo netop lavet med hjul under, så de er flytbarer, så kendte du eventuelt en landmand du kunne leje et lille stykke jord af, kunne du bo der året rundt.
Der er en del om det på you tube.
Ellers er der jo Thylejren eller Friland, hvor du sikkert kan få lov til at bygge som du vil.
Jeg kan jo se at du bor i 0000 Langtbortistan.

Der er så lige en del flere krav end det du nævner

Håndværkeren
Håndværkeren
Håndværkeren Håndværkeren
Det er der helt sikkert Mulle, men det var sådan lige dem jeg kunne komme på

Engang sagde man at Sverige var et forbuds land, i dag er det Danmark. Det vare sikkert ikke længe før der kommer en lov om hvornår og hvor der må fises i mellem kl. til kl.
optimisten
optimisten
Postnr: 4200
optimisten optimisten
bor selv en stor del af året i et miníhus på 45 Kvm + et anneks på 12 Kvm det ligger i en kolonihave der er der ikke så mange restraktioner . vores er et norsk plankehytte fra 62 som vi købte i den blå avis til nedrivning og pillede den ned og genopførte så det er bare at finde det rigtige sted og se at komme igang

der er altid solskin bag skyerne

optimisten
optimisten
Postnr: 4200
optimisten optimisten
bor selv en stor del af året i et miníhus på 45 Kvm + et anneks på 12 Kvm det ligger i en kolonihave der er der ikke så mange restraktioner . vores er et norsk plankehytte fra 62 som vi købte i den blå avis til nedrivning og pillede den ned og genopførte så det er bare at finde det rigtige sted og se at komme igang

der er altid solskin bag skyerne

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.