Minihuse til helårsbeboelse

hej

i USA er det igennem de sidste 3-4 år blevet mere og mere populært at bygge minihuse til beboelse. Husene er typisk på 30-40-50 m2, og meget billige at bygge. Nogle med vand/kloaktilslutning, nogle uden.

Efter at have set en udsendelse om disse minihuse, kom jeg til at tænke på om det overhovedet er muligt/lovligt at bygge sådan et i Danmark og bo i det hele året?
Og hvordan med krav til helårsbolig?
Og hvad med byggetilladelse? Jeg læste et sted at man ikke behøver tilladelse for bygninger under 50m2, men gælder det også huse?

Eller er der for mange krav/for meget bureaukrati/for kreativt til at det overhovedet vil blive accepteret i DK?

Findes der måske nogle folk her på denne side der kan svare på dette?

på forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen krav om hvor stort et skal værer, men du kan ikke bygge et hus til beboelse uden tilladelse. Du må i Landsone bygge skure hvis taghøjde ikke overstiger 2,5 m. Men der er et lovkrav om at der i beboelse skal være minimum 235 cm. mellem loft og gulv.
Jeg har også set de udsendelser, og hvis du har en grund kan du eks godt have en beboelses vogn stående uden bygge tilladelse. En del af de Tiny huse er jo netop lavet med hjul under, så de er flytbarer, så kendte du eventuelt en landmand du kunne leje et lille stykke jord af, kunne du bo der året rundt.
Der er en del om det på you tube.
Ellers er der jo Thylejren eller Friland, hvor du sikkert kan få lov til at bygge som du vil.
Jeg kan jo se at du bor i 0000 Langtbortistan.
Det er ikke så svært at opnå byggetilladelse til disse småhuse - læs evt. på boligejer.dk
Og mange bruge også de små bygninger til alternative formål - fx. hobbyrum som jo kan dække over mangt og meget ;D
hilsen jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Håndværkeren på 01 feb 2012 17:31
Der er ingen krav om hvor stort et skal værer, men du kan ikke bygge et hus til beboelse uden tilladelse. Du må i Landsone bygge skure hvis taghøjde ikke overstiger 2,5 m. Men der er et lovkrav om at der i beboelse skal være minimum 235 cm. mellem loft og gulv.
Jeg har også set de udsendelser, og hvis du har en grund kan du eks godt have en beboelses vogn stående uden bygge tilladelse. En del af de Tiny huse er jo netop lavet med hjul under, så de er flytbarer, så kendte du eventuelt en landmand du kunne leje et lille stykke jord af, kunne du bo der året rundt.
Der er en del om det på you tube.
Ellers er der jo Thylejren eller Friland, hvor du sikkert kan få lov til at bygge som du vil.
Jeg kan jo se at du bor i 0000 Langtbortistan.


Der er så lige en del flere krav end det du nævner

 

 

 

Det er der helt sikkert Mulle, men det var sådan lige dem jeg kunne komme på

Engang sagde man at Sverige var et forbuds land, i dag er det Danmark. Det vare sikkert ikke længe før der kommer en lov om hvornår og hvor der må fises i mellem kl. til kl.
bor selv en stor del af året i et miníhus på 45 Kvm + et anneks på 12 Kvm det ligger i en kolonihave der er der ikke så mange restraktioner . vores er et norsk plankehytte fra 62 som vi købte i den blå avis til nedrivning og pillede den ned og genopførte så det er bare at finde det rigtige sted og se at komme igang

der er altid solskin bag skyerne

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
bor selv en stor del af året i et miníhus på 45 Kvm + et anneks på 12 Kvm det ligger i en kolonihave der er der ikke så mange restraktioner . vores er et norsk plankehytte fra 62 som vi købte i den blå avis til nedrivning og pillede den ned og genopførte så det er bare at finde det rigtige sted og se at komme igang

der er altid solskin bag skyerne

Med de klimaforandringer vi har, er der jo i det store hele ikke brug for frostsikring, så er det ikke bare at købe en byggemodnet grund, og så Smide en campingvogn på, alt efter behov for hvor stort eller småt man reelt har behov for ?

Kan da huske da mine forældre købte sommerhus, der stod en gammel campingvogn på grunden, som var byggemodnet. Ved så godt men ikke må bo helårs sådan. Men så fandt de et hus, som Næsten hel tilstand kunne læsses på en blokvogn (det stod bare på punktfundamenter).

På den måde fik de sommerhus på 46 m2 for blot 35.000 kr. Bevares det krævede en del arbejde, som støbning af ny skorsten, maling, udskiftning af de ruder som ikke klarede turen på blokvogn. Men alt sammen noget min far selv kunne lave.

Men i byggeperioden var det da meget rart med den campingvogn - selvom den ikke var tilsluttet hverken el vand eller kloak.

De havde sommerhuset i ca 12-15 år, så solgte de det for mener det var 650.000 kr. Ganske fin "løn" for hvad der var ca en sommers arbejde.

Da jeg var hjemløs overvejede jeg selv at anskaffe en beboelsesvogn, men ja det er jo lige det med hvor man skal stille den hvis man ikke lige har en grund til det. Man kan jo sagtens leje beboelsesvogne, med bad, køkken og det hele, så det må jo være lovligt på en eller anden vis.

Jeg har 10 tommelfingre, så tænker ikke lige selv at bygge ovenpå en lastvognstrailer ;)

Lidt inspiration fra Friland. https://jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/Reportage/ECE11875213/familie-paa-fire-bor-baeredygtigt-paa-41-kvm/?fbclid=IwAR0aloRQ2UetrIgROOQ9Jn7zal9MXh2z4E_ZU-HabHZTfFNvDIWRqdgwz-U

Optimisten, er der ikke noget med at man skal have bopæls adresse i den kommune hvor man har et kolonihavehus. ?

(red.) Hovsa, ser det er en gammel tråd, så det er nok ikke aktuelt længere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også