Skruer til at trække MDF plader sammen

Er ved at lave et reolsystem i 16 mm MDF, og havde planer om at lime og skrue det sammen.
Har købt nogle 3x35 spånpladeskruer, men de stopper når hoved rammer pladen. De kan ikke trække sig selv ned i pladen. 

Hvilke skruer skal jeg vælge til at MDF, som kan trække T-samlinger sammen?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt er MDF plade kun sammen presset savsmuld og meget små spåner, der kan du ikke forvente at træskruer kan trække ned, og da slet ikke i endetræet. Du skal forbore og undersænke hullerne i pladerne.
Næh ! Du kunne såmen nøjes med dykkere, det er vel blot for at holde /styre pladerne ind til limen hæfter.
Skrevet af Håndværkeren på 01 feb 2012 09:31
Næh ! Du kunne såmen nøjes med dykkere, det er vel blot for at holde /styre pladerne ind til limen hæfter.

ok så det er limen der holder sammen på det, og ikke skruerne`?

dvs, jeg kan nøjes med lige at give det 1-2 skruer, bare lige for at holde på det istedet for skruetvinger ?
Skruerne kan uden problemer holde en reol sammen, hvis blot du forbore, og undersænker.

Jeg har det sidste år bygget mange reoler, udstillings kasser/ platforme og andet inventar til butikker, i sort MDF.

Og de holder da endnu.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Nej jeg vil anbefale dig at bruge skruetvinger, skruerne kan ikke trække det hårdt nok sammen.
Skrevet af Håndværkeren på 01 feb 2012 10:52
Nej jeg vil anbefale dig at bruge skruetvinger, skruerne kan ikke trække det hårdt nok sammen.

hhmmm ok så bliver det sku dyrt i skrutvinger,,, eller det tager mig 2 måneder at samle den reol 
Skrevet af morten B M på 01 feb 2012 11:09

hhmmm ok så bliver det sku dyrt i skrutvinger,,, eller det tager mig 2 måneder at samle den reol 
Hvis du bruge en PU lim er hæftnings tiden nede på to timer, så sålænge kan det heller ikke vare. Men forborer du kan du bruge nogle længere skruer og slippe for tvingerne.

jeg bruger noget alm trælim fra cascol (den orange)...
Skal jeg købe noget specielt stærkt til MDF ?
Det skal du selv om, den almindelig hvide snedker lim er bare mere end dobbelt så længe om at hæfte ! Der er fordele og ulemper ved begge typer, PU lim er kun åben i ca 15 minutter og hæfter i løbet af 2 timer, til gengæld skal man sørge for at det kun kommer på der hvor der skal limes. Overskud skal fjernes straks med acetone på en klud ellers skal det fjernes mekanisk når det er tørt. Får du det på tøjet, er det kasabelt og fingrene bliver sorte hvis de ikke straks aftørres med acetone.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis