Vådrumsgips, på badeværelset.

Hej alle!

Jeg står overfor, at skulle lave badeværelse og er ikke sikker på de råd jeg har modtaget.
Min plan, på nuværende tidspunkt er, at jeg vil beklæde alle væggende, med 1 lag vådrumsgips, for derefter at sætte filt på og til slut male det.

Mit badeværelse er et af de "glasfiber" kasser, fra 70'erne, Så der er (I teorien) vådrums membram.
Gunden til gipsen, er at hjørnerne er runde og ikke lige falder i min smag.
Væggende er mørkeblå og der er intet vindue.

Nu kommer problem stillingen!
Væggene i brusekabinen skal også have gips og der kommer der jo formentlig en del vand på.
Har hørt, at alt gipsen skal have en omgang "blåt vand" inden spartlingen.
Filten skal limmes på med "fugtbestandigt lim" og derefter grundes og til sidst ha 2 lag vådrumsmaling.

Nu kommer så spørgsmålet : Er det den rigtige fremgangsmåde? Kan jeg bruge alm. spartel masse, som jeg har brugt i mit soveværelse? Hvilket lim er fugtbestandigt?

Håber der er nogle kloge mennesker, der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Andreas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er på helt gal vej. En opbygning i vådzonene med gips, forankringsgrunder (det blå), filt og maling går galt. Det er ikke en korrekt opbygning.
Jeg vil anbefale dig at læse SBI anvisning 200 inden du går igang. Eller få lidt starthjælp og løbende vejledning fra en håndværker.
Badeværelset er det sværeste rum at kaste sig ud i og det kan gå rigtig galt.

 

 

 

Mit badeværelse er lavet med 2 lag vådrumsgips, spartlet med vådrumspartel (ikke alm. spartel) derefter vandætningsmembran, og så vådrumsmaling. Det er nu snart 6 - 7 år gammelt holder fint, og er svjh. korrekt lavet.
Istedet for at spare på vandtætningsmembranen og kun give i vådzonen, gav jeg hele badeværelset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er den vådrumsmembran "malet" på? Eller hvordan?
Ja, den jeg brugte var LIP vådrumsmembran og blevet rullet på med en maler-rulle til der var et godt tykt lag.

http://lip.dk/produktoversigt/vandtaetning-af-vaade-rum/lip-vs-30-vandtaetningsmembran.aspx
Du kan ikke ændre de der glasfiberkasser til et moderne badeværelse, da det hele drukner i fugt, vådrumsgips eller ej. Glasfiberen kommer til at virke som en dampspærre og der må ikke være dampspærre i vådrum, hvor vægge og evt. skråvægge altid skal udføres i 2 lag 13 mm vådrumsgips med efterfølgende vådrumssikring (som derved også bliver dampspærre)

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej  nu faldt jeg lige over denne tråd selvom den er gammel.... Men kan man godt male med vådrumsmaling direkte oven på vådrumsmembran, som cp_ skriver? Troede den skulle "beskyttes" af fliser, filt, el.lign?

Jeg står nemlig lige i et lignende projekt 

Mebl skrev den 22-12-2019 00:18:46

Hej nu faldt jeg lige over denne tråd selvom den er gammel.... Men kan man godt male med vådrumsmaling direkte oven på vådrumsmembran, som cp_ skriver? Troede den skulle "beskyttes" af fliser, filt, el.lign?

Jeg står nemlig lige i et lignende projekt

 Nej det må du ikke. Filt er heller ikke godkendt til vådzone. Det skal være godkendte produkter som feks fliser eller vinyl


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også