Ødelagt toilet?

Jeg har et "lille" problem. 

Når jeg, herhjemme, skyller ud på toilettet, fylder hele kummen sig med vand, og så skal jeg stå med toiletbørsten, for at kunne lave et lille undertryk så vandet langsomt kan forsvinde igen. Dette tager gerne 15-20 minutter, hver gang man er på toilettet. 
Ydermere er der begyndt at løbe vand ud under toilettet, og ud på gulvet, fra begge sider af toilettet?

Er der nogle der har en idé om hvad der kan være galt, og hvad jeg kan gøre?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afløbsrøret er stoppet. Når kummen så er helt fyldt kan der nemt løbe vand mm ud på gulvet fra samlingen mellem wc'et og afløbsrøret. Hvis du selv har lyst med et rensebånd, så bare gå i gang. Hvis wc'et er rimelig nemt at tage af, letter det sagen. Køb gummivanter. Ellers ring til slamsugeren.

Venlig hilsen
Knud
Dit toilet fejler ingenting, - problemet er som knudr skriver, at afløbsrøret er næsten 100 % stoppet et sted mellem toilet og hovedkloakledning ude i vejen eller dit nedsivningsanlæg, hvis du bor langt ude på landet.

Bor du til leje, - ring til udlejer / vicevært

Bor du ejerlejlighed - forhør ved naboer om de også problemer, så I evt kan lokalisere stedet for proppen. De skal også adviseres inden slamsugeren begynder, da deres vandlåse kan suges tomme.

Bor du i eget hus, ud og find samle/rensebrønden, og arbejd dig videre derfra med rensebånd/spuling til proppen er fjernet.
Eller hidkald slamsuger, hvis du ikke kan løse det selv

Sandsynlige årsager til sådanne propper i afløb, kan være bind, vatpinde og hvad, - ja undskyld, - kvinder ellers kan finde på at komme i toilettet.
Men kan også være trærødder som er årsagen og så kan det være dækket af forsikringen, hvis rørene skal skiftes.
Ja typisk tilstoppelse ;D -
Men inden du tilkalder slamsugeren så prøv at presse en split igennem toilet/afløb og se om du ikke kan få løsnet det der sidder fast...
- og prøv fra begge sider...
Først derefter ville jeg tilkalde slamsugeren ...
Vi har med held et par gange, hvor vi har haft samme problem, brugt et særligt spulehoved (kan købes i bl.a. Jem&Fix for ca. 100 kr) med 1 fremadrettet og 4 bagudrettede stråler. Det monteres på en haveslange med spændebånd (lynkoblinger kan ikke så godt komme igennem vandlåsen) og den anden ende af slangen kobles til bruser eller vandhane. Tip: Studsen til bruserslangen på blandingsbatteriet har samme gevind som standard fitting til lynkoblings-overgangsstykker.

I Jem&Fix eller Harald Nyborg kan du ofte købe et sæt med sådan én, et par lynkoblinger og et havevandingsmundstykke til lavere pris end de 2 stumper, du skal bruge, købt enkeltvis.

Altså: Blandingsbatteri --> Overgangsstykke --> Lynkobling --> Haveslange --> Spulehoved.
 
Spulehovedet skal så langt ind/ned i vandlåsen som muligt (lange gummihandsker er gode at have hér), og så skal der åbnes for den varme hane. Med lidt held siger det pludselig 'SWOOOOSJJJJ' og proppen er væk. Du er ikke i tvivl om, når det sker

Det er i øvrigt et stigende problem med tilstoppede toiletafløb, eftersom de fleste efterhånden har toiletter med stort/lille skyl. Godt nok sparer de vand, men afløb og faldstamme skylles til gengæld ikke så grundigt igennem hver gang. Et par gode råd:

* Brug altid stort skyl ved 'stort besøg'
* Brug stort skyl én gang om dagen ved 'lille besøg'
 
 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis