Varmvandsbeholder

Hej, jeg har et problem som håber andre her kan hjælpe med.
Vi har en varmvandsbeholder af mærket Metro 110 liter som er tilsluttet olie/fastbrændsel.
Problemet er, at vi kun har lidt varm vand i hanerne.
Kunne der evt. være luft i toppen af varmvandsbeholderen efter påfyldning af vand på anlægget. ???? så måske varmefladen ikke udnyttes helt i beholderen.

------------------
Poul Erik

PE

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PEV

Umiddelbart kan der ikke være en luftlomme i toppen af tanken.
Dit brugsvand fylder jo tanken, og selv on´m der skulle være en luftlomme, så vil spiralen, med det varme vand fra kedlen jo ligge i den vandmængde der måtte være i tanken. Spiralen, der overfører varmen fra centralvarmevandet til brugsvandet ligger som en spiral i stortset hele tankens(varmtvandsbeholderens) højde, så forholdsmæssigt bør det svare til hinanden.
Jeg kender ikke specielt din varmtvandsbeholder men kan det tænkes at du ( eller en anden ) uforvarende er kommet til at skrue ned for temperaturen på fremløbet.

Er det kommet pludseligt eller der det kommet over længere tid, temperaturfaldet ?

Hvis det er kommet pludseligt kan det nemt være fordi temperaturen er skruet ned. Hvis det er sket langsomt kan det skyldes en tilkalkning eller at der efterhånden er meget rust og slam i varmtvandsbeholderen.

Det har tidligere været gennemgået en del om rensning af varmtvandsbeoldere her på "lav-det-selv"

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
Hej

Jeg er helt enig i Njord's betragtninger.
Dog vil jeg tilføje, at et rørbrud også kunne være en mulighed. Således bliver beholderen helt
tiden efterfyldt med koldt vand og så er spiralens varmefladen slet ikke stor nok. Check evt. vandmåleren. Jeg håber ikke dette er problemet.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Njord og Per.

Mit tro på at det skulle være luft var også lille, fordi der ingen udluftningsventil er på Metroen.
Fremløbstemperaturen er den samme som tidligere. Der sidder en returventil på beholderen, den er også kontrolleret.
Temperaturfaldet er kommet luskende gennem de sidste 2-3 uger.
Tilkalkning eller tilstopning af smuds kunne være en mulighed, men beholderen er kun 5 år gammel, så hurtig har jeg aldrig hørt en beholder skulle tilkalkes/stoppes.
Hvis beholderen var utæt/gennemtærret skulle den jo dryppe med vand, det gør den ikke, men et ekstra check om der er vandtab, vil jeg efterse.
Tak for tippet/hjælpen.

------------------
Poul Erik

PE

Hej'''

Det behøver ikke at være beholderen der er utæt. Alle utætheder efter varmtvandsbeholderen vil give en gennemstrømning og det kan så betyde at den ikke løbende kan holde temperaturen oppe på vandet. Så luk alle haner og tappemuligheder og holde meget nøje øje med vandmåleren over natten eller måske en weekend. Det kan være en mulighed at du har tærrede rør eller ....

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
Det lyder godt nok mærkeligt, at det skulle komme så hurtigt, hvis det bare er afkalkning, men 5 år er alt for lang tid at undlade afkalkning. Metro mener jeg anbefaler 2 år. Selvom den evt. kan trække det, koster det meget i energi ikke at holde den afkalket.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
Fænomenet af en varmvandsbeholder.

Nu har jeg kontrolleret alt og alt var som det skulle være, ingen kalk, smuds, eller utætheder.
Uden at gøre andet, begynder beholderen stille og roligt igen at give varm vand ???? det tog tre dage inden den igen kunne opvarme vandet så det var tilfredsstillende ?? jeg fatter forstår det ikke, normalt skulle det kun tage et timer så skulle temperaturen være på toppen igen.
Jeg har stadig den tro, hvis ekspansionsbeholderen har indeholdt for lidt vand, har varmvandsbeholderen overtaget ekspansionsbeholderens funktion, "da den er det næsthøjeste punkt" så efter/ved påfyldning af vand, har der opstået en luftlomme i toppen af beholderen, som har gjort at varmefladen har været for lille til brugsvandet i den inderste beholder ??.
Hvis andre ikke har den samme mening om dette "fænomen", vil jeg gerne høre deres mening/forklaring herom.

------------------
Poul Erik

PE

Ja det kan jo selvfølgelig godt tænkes spiralen i VV-beholderen er blevet højeste punkt i anlægget - hvis ekspansionsbeholderen er løbet tør. Så samles luften der.
Så er der vel ikke andet at gøre end få fyldt noget vand på systemet og få luften skubbet ud.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis