Gulvvarme 1.sal i træhus

Er der nogen, som kan hjælpe mig med lidt skyts ift. reklamation på vores gulvvarme i vores nye hus (træhus).


Vi har etableret gulvvarme i hele stuen og på 1. sal på badeværelset. Det er på 1. sal, at der er problemer med varmen.

Gulvet ikke er decideret koldt, men jeg vil heller ikke kalde det lunt...med mit indendørs termometer lagt på gulvet målte jeg varmen til 22,8 grader ved 30-35 grader i indløb. - Ikke koldt, men heller ikke sådan, at man fik lunet fødderne. Det vil jeg jo gerne have.

Jeg har prøvet at justere lidt på indløbstemperaturen, men hvis jeg skruer op på 40 grader, så kommer gulvene i stuerne faretruende tæt på de anbefalede 27 grader på overfladen. Det er tilgengæld dejligt lunt på gulvet i badeværelset på stueetagen.

Jeg har prøvet at lukke for varmen på trægulvene og køre med 35-40 grader i indløb, men der er stadig en temperaturmæssig forskel på stueplan og 1. sal. - varmen kommer ligesom ikke gennem gulvet på samme måde. Desuden så kalder den trådløse termostat på varme døgnet rundt, hvilket nok næppe er optimalt.

Der må da være noget man kan gøre? I mange andre huse med flere etager, så virker gulvvarmen i jo gangske fint...

Der har været en VVS-mand og undersøge og skylle rørene igennem uden den store effekt. Han siger, at han ikke kan gøre mere, og det måske er isoleringen. Tømmeren siger dog, at der er fyldt helt op med isolering i etageadskillelsen.

Jeg tænker, at det måske er noget med konstruktionen, som jo nok er anderledes i et træhus. Gulvvarmen er lavet med varmefordelingsplader, og så tror jeg, at der ovenpå disse er lagt en spåndplade, så der var noget mere fast at lægge fliser på. Det er alligevel bare mærkeligt, at 40 grader i indløb resulterer i ca. 24-25 grader på 1. sal...

Det skal nævnes, at der også er et velux-vindue på badeværelset, og der er lidt kuldenedfald herfra...meeen...


Nogen forslag til løsninger eller forklaringer?

Hvad betyder det for strømforbruget for min cirkualtionspumpe, at der konstant kaldes på varme fra termostaten?


På forhånd tak for hjælpen.



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du to seperate kredse, eller kører 1. sal og st etagen på samme kreds?
Hvis to kredse, har de en shunt hver, eller fælles shunt?

 

Jeg tror fejlen ligge i at man har lagt en spånplade over på varmefordelings pladerne, før man har lagt det endelige gulv.

Træ er meget dårligt til at lede varme, så varmen kan simpelthen ikke komme igennem.

Se evt. her om gulv opbygninger:

http://dk.wavin.com/dk/Systemanvendelse.html

Mvh Thomas Hansen

Hej begge

Jeg er ikke helt skarp på kredse osv, men Der er kun 1 shunt og nok også kun 1 kreds. Opbygningen ligner meget dette:


http://www.google.dk/search?q=gulvvarme+shunt&hl=da&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&ei=BZApT5x6h_qyBtvE8LIB&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672

Er det normalt at lægge en spånplade eller er det klamphuggeri? Skal jeg i så fald kræve mine penge tilbage?
Hej begge

Jeg er ikke helt skarp på kredse osv, men Der er kun 1 shunt og nok også kun 1 kreds. Opbygningen ligner meget dette:


http://www.google.dk/search?q=gulvvarme+shunt&hl=da&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&ei=BZApT5x6h_qyBtvE8LIB&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672

Er det normalt at lægge en spånplade eller er det klamphuggeri? Skal jeg i så fald kræve mine penge tilbage?
Hej begge

Jeg er ikke helt skarp på kredse osv, men Der er kun 1 shunt og nok også kun 1 kreds. Opbygningen ligner meget dette:


http://www.google.dk/search?q=gulvvarme+shunt&hl=da&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&ei=BZApT5x6h_qyBtvE8LIB&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672

Er det normalt at lægge en spånplade eller er det klamphuggeri? Skal jeg i så fald kræve mine penge tilbage?
I dit teknik skab, kan du der finde frem og retur til de kredse som det er galt med? Hvis ja, så prøv og mål temperaturen, hvis returen er næsten lige så varm som fremløbet, så kan gulvet ikke komme af med varmen. = ingen varme.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis