Fremgangsmåde for ulovlig træfældning på vores grund?

Halløjsa

Er der nogen der har erfaring med at andre har fældet træer på nabogrunden? Vi har fået fældet en del træer på en allé, og har nu haft talt med det firma, der har gjort det. De mener ikke rigtig der er noget at komme efter, men kan finde flere eksempler på større erstatninger for gamle træer.

Hvad er fremgangsmåden for sådanne tilfælde, er det politianmeldelse eller bare direkte sagsanmeldelse. Hvad med vurdering af de fældede træer (planteskoler osv osv)
Ved ikke lige hvordan vi skal gribe det an, men de har fældet vores træer og det er ikke ok synes vi...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du at de har fællet på en allé, er det en offentlig allé så er det komunen du skal til. Hvis det ikke er på din egen grund, kan du sådan set ikke gøre en dyt ! Er det på din grund kan du politi anmelde det, men det er ikke sikkert at de "kære drenge" har tid de første 25 år.
Ved mine forældre har haft samme problem, i mine bedste forældres skov. Ja den er langt ude. Men mine forældre gav en mand lov til at fælde et par stykker udpejet da de skyggede på hans terasse. eller noget i den stil. Det er så fint nok at han måtte fælde dem. MEn at han så tog et par ekstra og mente han også skulle have de træer som brande blev lige i overkante. Tror det endte med han godt kunne se det ikke var en hel fair indstilling til tingende, så han betalte en sum penge modsvarende ca. den brændværdi han havde fået ud af det. Så var der ikke så meget mere i det.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af emgive på 31 jan 2012 13:09
Halløjsa

Er der nogen der har erfaring med at andre har fældet træer på nabogrunden? Vi har fået fældet en del træer på en allé, og har nu haft talt med det firma, der har gjort det. De mener ikke rigtig der er noget at komme efter, men kan finde flere eksempler på større erstatninger for gamle træer.

Hvad er fremgangsmåden for sådanne tilfælde, er det politianmeldelse eller bare direkte sagsanmeldelse. Hvad med vurdering af de fældede træer (planteskoler osv osv)
Ved ikke lige hvordan vi skal gribe det an, men de har fældet vores træer og det er ikke ok synes vi...

Som jeg forstår overskriften, så er der nogen, der uden jeres viden og accept har fældet træer på jeres private grund?
Hvis det er situationen, så skal I bare foretage en politianmeldelse, og I er jo endda så heldige, at I ved hvem, der har gjort det, hvilket burde lette sagsbehandlingen noget.
Tag endelig godt med billeder af stedet som det ser ud nu, og har I billeder der viser det samme område før skaden vil det være hensigtsmæssigt som dokumentation.

Alt det der med vurdering af skaden i forhold til erstatning kan komme på et senere tidspunkt, når politiet har behandlet sagen. I den forbindelse kan politiet give jer yderligere vejledning.
Bliver træer fældet på din grund uden din tilladelse, er det hærværk og det skal selvfølgelig anmeldes hos politiet.

Der har gennem de seneste 8-10 år været en del sager, hvoraf nogle har været beskrevet i bladet 'Grønt Miljø'.

Er der tale om gamle eller fredede træer eller hele alleer, kan der blive tale om ret store erstatninger.
Fotodokumentation er en rigtig god ide.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Tak for Jeres svar. Vi har nu fået sat en ekstra skelpæl så der ikke er tvivl om hvor mange træer det drejer sig om, det er 14 træer der er fældet. Vi har nu anmeldt hedeselskabet til politiet, og håber på at vi snart hører fra dem mhb. på det videre forløb.

Jeg tror det vil komme til at tage lang tid, men det er vi også villige til, da vi synes det er brandærgerligt at de bare fælder løs uden at tænke sig om, vi synes det var en flot alle, nu er den ene side ikke en alle længere.

Jeg skal nok opdatere tråden så snart vi ved mere...
fra dagens avis: http://www.bt.dk/krimi/mand-faar-kaempe-boede-for-at-faelde-naboens-traeer så det er bare at komme igang.
Lars ON: Du må meget gerne klippe teksten herind, jeg kan ikke åbne siden, ved ikke om man skal være logget ind for at læse det? Men vil da meget gerne se hvad der står....
Vi har nu fået opgjort værdien af træerne alene, en værdi på ca 130.000 plus moms, dertil kommer udgifter til entrepenør som skal grave dem ned osv, og hedeselskabet foreslår en erstatning på sølle 10.000 kr. Så nu går vi i retten i stedet for....
hov, nu virker det. Ja det er vist bare med at gå til dem, de skal ikke bare tro de kan slippe udenom...
Blot lige en opdatering på sagen herfra.
Vi fik målt grunden nøjagtigt op, fik afholdt hegnssyn, og træerne blev optalt til 14 stk. Dog vil modparten fortsat ikke erkende de 4 af dem, da de er fældet manuelt, og det nægter de, selvom det er tydeligt at de er fældet samtidigt. Nok om det.
I hvert fald er erstatningskravet nu sat til 195.000 kr. og vi afventer nu at sagen kommer for en dommer.

Modparten tilbød os umiddelbart efter fældningen 10.000 kr. i erstatning, så indtil videre er vi glade for at vi tog sagen til en advokat. Jeg skriver igen, når der er faldet afgørelse i sagen. Blot hvis andre er nysgerrige efter fremgangsmåden.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis