Hvordan blændes dør med gasbeton?


Jeg skal blænde en dør til køkkentrappen i en gammel etageejendom (i forbindelse med sammenlægning af to lejligheder). Væggen er af mursten ca. 19 cm tyk, og der er trægulv.

Ifølge Københavns kommune har jeg følgende muligheder. Som jeg har læst mig frem til bl. a. her, vil løsningen med letbeton give et pænere resultat end gipsplader i forhold til at blændingen ikke bliver synlig.

Jeg har dog også læst at multiplader på trægulv ikke er nogen god ide, hvordan løser man det i en situation som denne?

Og hvordan får man multipladerne til at sidde fast til murstensvæggen?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved intet om gasbeton, men du kan godt blænde en dør med gips uden at det kan ses. Det kræver bare at du er omhyggelig med spartlingen. Hvis indervægen ikke er meget stor, kan du evt. klæbe gips på hele vægen - så er du helt sikker på, at døren ikke vil kunne ses.
Har du undersøgt brandkrav osv? Hvis nu køkkentrappen skal fungere som flugtvej?

Mht. afblænding kan du jo skære gulvet op der hvor multipladerne skal bygges op, således de sænkes ned i gulvet. Det nemmeste er at bruge PU-lim til multiplader. Man kan få specielle søm og beslag til multiplader, som bruges til at fæstne dem i den eksisterende væg, sammen med limen. De har det hele i dit lokale byggemarked, så start med at snakke med dem der..Husk at lægge billeder ind på galleriet ikke

Elektronikteknikeren
Velkommen til!
Du kunne vel pille/skære gulvbrædderne væk der hvor væggen skal stå.
Der er forhåbentlig en væg nedenunder, du kan mure oven på.
Jeg ville mure væggen op i f.eks. Lecablokke 190 mm brede.
Så kan du sætte en binder ind i hvert skifte. Er det til at sømme i den gamle væg vil 5" søm gøre god fyldest. Er det ikke til at sømme i, og det er det nok ikke, så kan du bore rawplugs i og efter skiftet er lagt, sætte en 100 mm skrue i i fugen.
Så vil jeg godt vædde en kop rigtig god pils på, at så vælter væggen ikke omkuld i stille vejr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan dog forstå at gips skal monteres på stålskelet, så det lyder umiddelbart mere besværligt og dyrere, men det er det måske ikke.
Skrevet af Gregeren på 30 jan 2012 22:02
Har du undersøgt brandkrav osv? Hvis nu køkkentrappen skal fungere som flugtvej?

Mht. afblænding kan du jo skære gulvet op der hvor multipladerne skal bygges op, således de sænkes ned i gulvet. Det nemmeste er at bruge PU-lim til multiplader. Man kan få specielle søm og beslag til multiplader, som bruges til at fæstne dem i den eksisterende væg, sammen med limen. De har det hele i dit lokale byggemarked, så start med at snakke med dem der..Husk at lægge billeder ind på galleriet ikke
Jep, har tilladelse fra kommunen, og der er en anden dør til køkkentrappen.

Selvfølgelig, god ide at skære gulvbrædderne op Der må jo være en murstensvæg nedenunder.
Annonce
Skrevet af ktm på 30 jan 2012 22:03
Velkommen til!
Du kunne vel pille/skære gulvbrædderne væk der hvor væggen skal stå.
Der er forhåbentlig en væg nedenunder, du kan mure oven på.
Jeg ville mure væggen op i f.eks. Lecablokke 190 mm brede.
Så kan du sætte en binder ind i hvert skifte. Er det til at sømme i den gamle væg vil 5" søm gøre god fyldest. Er det ikke til at sømme i, og det er det nok ikke, så kan du bore rawplugs i og efter skiftet er lagt, sætte en 100 mm skrue i i fugen.
Så vil jeg godt vædde en kop rigtig god pils på, at så vælter væggen ikke omkuld i stille vejr.

Tak Kender ikke til Lecablokke, og vil umiddelbart helst holde mig til det som kommunen har skrevet i min byggetilladelse.

Kommunen er fuldstændig kolde i bagen om du bruger Gasbeton eller Leca. Leca er bare nemmere at pudse på, efter min mening og blokkene er lettere at fæstne til det gamle murværk, efter mine erfaringer.

Med venlig hilsen
ktm

 

det vejer jo ikke noget og gulvet skal derfor ikke holde til noget. Læg 2 strimler murpap ud på gulvet, og mur den væg op i multiplader. Efter et par skifter slår du er søm halvt ind i dørfalsen som fastgørelse og murer så videre. Huske at skrabe fugerne af mens limen er fugtigt. Når limen er tør kan du pudse blokkene fx. med gipspuds, rette af med et brædt og glatte ud med et pudsebræt med fin skumgummi, og når det hele er gennemtør kan du male og sætte fodlister på.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også