Hov kan rørene sprænge af frosten?

Vi har krybekælder under huset hvor vores centralvarme rør løber, i denne vinter har jeg stortset kun brugt brændeovnen da den indtil videre har været meget mild, så gasfyret har været slukket på centralvarmedelen(det laver stadig varmt brugsvand)

spørgsmålet er kan rørene frostsprænges hvis det bliver meget koldt, eller er der en expansion som sørger for det ikke sker? for hvis de kan så må jeg vist hellere få tændt, der bliver jo snart meget koldt.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de kan snildt fryse, så de sprænger, expantionsbeholderen hjælper ikke. (den kan jo så også fryse....)
mvh jens
Du skal også sørge for vandet cirkulerer i alle rør, dvs ikke helt lukkede radiatorer.

Du kan jo også prøve at følge temperaturen i krybekælderen med en min/max termometer.

Endelig kan man jo frostsikre vandet, som på en bil.

 

Nu har jeg lige tændt for det, og det gik helkt fint, der var varme på radiatorene på 3 min, jeg har sat en radiator på 2 og resten på 1.

jeg kan desværre ikke komme ned i min krybekælder, men jeg har set gennem vetilationshullerne at rørene vist er isoleret med omkring 30-50mm Og gulvet i huset er vist kun isoleret med 50-70mm isolering, så krybekælderen er nok lidt varmere end udenfor, der skal nok rimelig højre kuldegrader til før der kommer is i rørene, men det får vi jo så også i weekenden..
Hvis de rør skal fryse så skal der nok en rekord fimbulvinter til , der kommer varme op nede fra jorden , i øjeblikket er temperaturen på friland i 50cm dybde ca 5,5 gr. C , det er ikke i krybekældere at vandrør fryser, men især lofter og skunker er udsatte i hårde vintere.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Ja når expantionsbeholderen sidder i fyret, er den nok rimelig "frostsikret" :-)

Ofte sidder varmerørene meget tæt på soklen, og her kan hurtig blive koldt, især hvis der sidder en ventilationsrist i nærheden.

Jeg ville nu ikke stole på "jordvarmen" holder det frostfrit.

Men når det bliver så koldt, har du vel også behov for lidt varme?

mvh jens
Vi har stort set kun brugt brændeovnen denne vinter, det har sparet os mange penge indtil videre, og den er ganske effektiv, hvis bare der er en af os hjemme det meste af dagen, som der er i øjeblikket. udover besparelsen på gas, bruger vores gamle cirkulationspumpe i fyret 95watt når den køre, det er jo heller ikke småting.

vi har brugt lige over 200 m3 gas siden 1 sep(det meste på varmt brugsvand) også havde vi fyret tændt fra lidt før jul til efter nytår, samt et par dage vi var væk i november, sidste år brugte vi over 1100 m3 på samme periode, selv med let brug af brændeovnen.

nu lader vi fyret være tændt indtil den hårde frost er væk igen, håber det ikke vare længe
Mon ikke det vil være en god investering, at udskifte din cirkulationspumpe til en energispare model, som eks Grundfoss Alpa2.
Den bruger helt ned til 5 watt, og så pumper den kun kraftigere når der bruges varme, så der er også en del varmetab i rørene der undgås.

Du kan sætte føleren fra et udendørs termometer, ned i krybekælderen, på det mest udsatte sted, så får du jo et bedre billede af, hvornår det er nødvendigt at "fyre op " for varmen i rørene.
Er du lidt teknisk anlagt, kunne du jo lave det så cirkulationspumpen startede, ved eks. 1 gr c (+) på det mest udssatte sted i krybekælderen.

mvh jens
det var måske en ide at få blæst granulat ind i den krybekælder. det hjælper alt sammen. Som det første ville jeg skifte cirk.pumpen og lade fyret køre på pause mode. Bare vent til næste week end! Kunne du måske skifte brændeovnen ud til en pilleovn med vandcirkulation, der kobles på varmesystemet?

 

Skrevet af je__ns på 31 jan 2012 09:21
Mon ikke det vil være en god investering, at udskifte din cirkulationspumpe til en energispare model, som eks Grundfoss Alpa2.
Den bruger helt ned til 5 watt, og så pumper den kun kraftigere når der bruges varme, så der er også en del varmetab i rørene der undgås.

Du kan sætte føleren fra et udendørs termometer, ned i krybekælderen, på det mest udsatte sted, så får du jo et bedre billede af, hvornår det er nødvendigt at "fyre op " for varmen i rørene.
Er du lidt teknisk anlagt, kunne du jo lave det så cirkulationspumpen startede, ved eks. 1 gr c (+) på det mest udssatte sted i krybekælderen.

mvh jens



Jeg har overvejet det med en ny cirkulationspumpe, men fyret er fra 1994 så det skal snart udskiftes med et nyt, om det så bliver naturgas går vi lige og tænker over, afgifterne vil nok bare fortsætte med at stige, ville gerne skifte til træpillefyr, men det fylder desværre en hel del.

Jeg kan ikke komme ned i vores krybekælder, der er ikke nogen lem??? vi købte huset i 2009, men det er de oprindelige gulve fra huset blev bygget i 1965, så der har aldrig været nogen lem, hvilket jeg ikke helt forstår, jeg kunne måske få et stege termometer dims ned langs radiatorrørene, men det skulle så være mens det er slukket ellers giver det jo forkerte temperature

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis