Hov kan rørene sprænge af frosten?

Vi har krybekælder under huset hvor vores centralvarme rør løber, i denne vinter har jeg stortset kun brugt brændeovnen da den indtil videre har været meget mild, så gasfyret har været slukket på centralvarmedelen(det laver stadig varmt brugsvand)

spørgsmålet er kan rørene frostsprænges hvis det bliver meget koldt, eller er der en expansion som sørger for det ikke sker? for hvis de kan så må jeg vist hellere få tændt, der bliver jo snart meget koldt.

Vi har krybekælder under huset hvor vores... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af uldal på 31 jan 2012 11:44
det var måske en ide at få blæst granulat ind i den krybekælder. det hjælper alt sammen. Som det første ville jeg skifte cirk.pumpen og lade fyret køre på pause mode. Bare vent til næste week end! Kunne du måske skifte brændeovnen ud til en pilleovn med vandcirkulation, der kobles på varmesystemet?


har overvejet det, men har også læst noget med at udluftningen bliver begrænset også er der mulighed for skimmel og div andre grimme ting, der er vist ikke dampspærre under gulvet, så det skulle laves først før der kan isoleres dernede, også ville det nok blive med batts under de nuværende, huset ligger på en grund der hælder, så den ene ende af huset er der måske 30-50 cm krybekælder, og den anden er der 70-90cm, det ville være en ret stor mængde granulat der skulle derned.
nu fandt jeg lige et gammelt inde ude termometer jeg havde liggende frem, det er med ledning så udeføleren fylder ikke meget, den kan lige komme ned langs radiatorrørene, og det viser lige nu 9,4 grader, ca 25 cm under gulvet, og ca hvor radiatorrørene ligger, det er jo ganske pænt, når det var helt nede ved jorden viste det 8,4 grader, så jeg behøver vist ikke bekymre mig så meget om rørene fryser.. nu er der dog ikke så koldt udenfor lige nu, men med de temp der er nu skal udedørs temp nok mindst ned på -15-20 grader før der kan komme frost i krybekælderen, også har rørene jo stadig isolering på.

fyret har været tændt i nat, men slukkede det kl 8 imorges, så varmen fra rørene burde være væk nu.

Ellers kan du jo sætte et ur på cirkulationspumpen, så den køre eks. 5 min. hver time.
mvh jens


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis