Profilbrædder på skævt loft

Hej Forum

Jeg ved at dette har været debateret før, men mangler en brugbar løsning her.

Jeg har et gammelt pudset loft hvor jeg gerne vil have sat profilbrædder op.

Loftet er skævt, over 40 mm på under 2,5 m. derfor vil jeg gerne rette det op.

Men hvordan får jeg det til at gå op med at jeg max må have 25 mm luft over brædderne ?

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MiCasa

Du gør et stykke snor fast på det højeste punkt, & bruger et hængevaterpas "libelle" med et par kroge på"

Og laver nogle lister der spidser til så de er 25 mm i den ene ende og ender ud i ingenting.

Kort sagt nogle lange kiler, som du gør fast i loftet de skal have en passende bredde så du kan sømme/stifte.

Disse kiler fæstner du vinkelret af loftets retning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker

Tak for svaret, men jeg er ikke helt sikker på at jeg er med.
Skal kilerne så gå i stedet for evt. lægte ? Og skal de så laves / tilpasses enkeltvis ?
Hvis de kun er 25 mm i den tykke ende vil loftet stadig være skævt, og jeg vil have steder på loftet hvor jeg skal sætte profilbrædderne op på puds.

Måske forstår jeg bare ikke helt.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
MiCasa

Nej tror ikke du forstår, nu skal jeg prøve på anden vis.

Find to lister, hold dem sammen i det hjørne som er lavest i dit rum, spænd/skru/søm dem sammen.

Så går du en "tur" med en blyant og laver et mærke for enden af listen, (holdes lodret for at få det så nøjagtigt som muligt) på væggen på den vis får du en masse mærker som så er underkanten af dine lægter hvori du sømmer loftet.

Det kræver selvfølgelig at dit gulv er helt i vatter (vandret) håber du forstår hvad jeg mener.

Håber det har hjulpet ellers spørger du bare igen, ingen problemer i det.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker

Jeg tror vi rammer forbi hinanden her, problemet er ikke så meget hvordan jeg får fundet det rette plan, men hvordan det rent konstruktionsmæssigt kan gøres.

Sætter jeg bare en stribe 25 mm lægter op under loftet og retter dem op (vater), så ender jeg jo med 40 + 25 mm ude i den skæve ende, og det må man jo ikke, men hvad gør man så ?

Man kunne ifølge loven bruge tykkere profilbrædder, men sådanne kan man bare ikke købe.

Mvh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
MiCasa.

Du har ret.

Du laver en forskalling du fastgøres vandret under loftet, med opklodsning det kan være kryds-finer, pap, massonite ol.

Kender ikke reglerne herfor, men lav det med de materialer der er godkendte til formålet, det er jeg sikker på du har helt styr på. Men det med de 25mm max. luft vil du få vanskeligt ved at overholde, mon ikke der tænkes på mus ol.

Disse skruer eller sømmer du op i dit nuværende loft.

Du skal finde nogle steder du kan fastgøre din forskalling i & det kan godt være lidt af et detektiv arbejde at finde disse punkter i et pudset loft.

Hvis vi antager at du sømmer dit loft i længderetningen af dit hus, (det mest alm.) skal forskallingen være vinkelret på denne.

Har rettet mit stueloft op på den måde, men det er nok +25 år siden så skelede nok ikke til regler på det tidspunkt, & har ikke skadedyr på loftet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
det er en noget dyrere løsning og nu ved jeg ikke hvor højt du har til loftet, men du kunne sætte et gibsloft op først i vater, også sætte lægter og profilbrædder under det.
Hej

@Maskinsnedker
Hmm, reglen med de 25 mm er jo mht brand.
Jeg tror jeg vil gå efter at bruge skruer, ellers kommer alt det gamle puds bare ned.

@Pizzabager
Ja, det kunne være en løsning, der er højt nok, men det giver to hulrum, ved ikke om der så er et problem i det.

Tak for svarene begge to.

Mvh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kunne du ikke stoppe tynd isolering ind i hulrummet? Det skal sikkert fastholdes med tråd, men så er hulrummet jo væk.
Hej Jenshøj

Ja, det kunne være en mulighed, tak for det.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med fare for at blive sablet ned - så vil jeg vove den påstand at du ikke skal leve op til brandkravene, så længe du har dit gamle pudsede loft oppe bagved. Det er dit gamle pudsede loft der er din brandhæmmende konstruktion og dit nye loft er bare kosmetisk.
Det var kun hvis du fjernede dit gamle loft og åbnede ud til din tagkonstruktion at du skulle overholde reglerne.
(min fortolkning af reglerne)

Men uanset, hvis huset ikke er velisoleret i forvejen, så kan det da ikke skade med lidt isolering.

Mvh. Martin
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis