Gips - Vandret eller lodret montering?

Hej

Jeg har brug for at få et godt råd. Jeg har fået lavet en ny 1. sal og ydervæggene står nu som de skal. Nu er jeg i gang med forskalning og planen er 45mm lægter på tværs af vægstolperne (se billeder) men jeg er kommet i tvivl om det er noget møj i forhold til at montere gipsplader. Syntes jeg kan huske noget om de helst skal monteres lodret?

Bør jeg først kører nogle lægter vandret for så at montere nogle lodret for så at montere plader?

Planen er 1 lag krydsfinet og 2 lag gips.

Håber på et godt råd :-)



 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt op til dig, og hvordan din forskalling/lægter passer med gipspladerne. Men 1 lag krydsfinér og 2 lag gips ? det var dog alligevel voldsomt, hvorfor om jeg må spørge ?

http://www.lyrk.dk
Tak for det hurtige svar :-)

Egentlig var krydsfiner + 2 lag gips for at kunne skrue i væggen. Tror du et lag krydsfiner og 1 lag gips holder så der ikke kommer revner mellem gipspladerne (vil selvfølgelig bruge net/papir i samlingerne)?

Jeg syntes bare at når der kun er gips i væggen så er det lidt mere beværligt at få tingene til at hænge på væggen.



 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Jeg har aldrig brugt krydsfiner hverken til skillevægge eller forsats. Umiddelbart synes jeg 2 lag gips er fint, og så slipper man for alt det formaldehyd der er i osb-pladerne. Osb eller krydsfiner ville jeg kun bruge i forbindelse med vægge der skulle indgå i statikken i en tagkonstruktion eller lign. Jeg ved godt flere anbefaler krydsfiner før gips, men det er bare min holdning. Netop fordi de har tendens til at arbejde lidt, og få gipsen til at sprække.

http://www.lyrk.dk
Tak for indput - Fantastisk at de professionelle er så flinke til at give gode råd fra sig



 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Jeg ser ofte revnedannelser i den kombination af vægge som du beskriver, så mit råd er derfor at anvende 2 lag gips.
Du kan hænge en folkevogn op på en 2 lags gipsvæg, bare du anvender de rigtige plugs :-)

Du må vende din gipsplader som du har lyst til bare du sørger for at de monteres efter gipspladefabrikanternes anvisninger.

Mangler du ikke at føre din dampspærre ned gennem etageadskillelse til indvendig væg ??

Annonce
Hej Orla

Jeg "nøjes" så nok kun med 2 lag gips :-)

Det jeg har fået oplyst af min arkitekt/ingeniør + tømrer var at den blot skulle køres så lang ned som muligt da det jo er en ny 1. sal i træ bygget på et murstenshus fra 1934. Jeg kan heller ikke lige se hvordan den skal kunne slutte tæt mellem de to etager, men er MEGET åben over for forslag, da jeg jo selvfølgelig gerne vil gøre det korrekt.



 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Det er noget "usorteret vrøvl" dine rådgivere kommer med, for selvfølgelig skal dampspærren føres ned til den underliggende etages indvendige del af klimaskærmen.

Du kan f.eks. montere krydsfinerplader imellem bjælkernes i samme højde som disse, og i plan med dampspærren/udenpå isoleringen som underlag, og så er det forholdsvist nemt at tape/lime dampspærren tæt til bjælkerne.

Hvordan du får tætnet mod muren nedenunder, kommer an på forholdene her, som jeg ikke kan se.

Dette er en normal procedure i 1½ plans huse o.l. og jeg ser ofte en meget stor tæthed i disse hustyper, når jeg udfører BlowerDoor tests.
Og billederne viser at den samling af dampspærren som du har udført ikke overholder kravene, så ned med forskallingen igen og en ommer! Damspærre skal samles på fast underlag og tapes på fast underlag, og lapperne skal i skraldespanden!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Og krydsfiner eller andet organisk materiale bag 1 eller 2 lag gips er også noget bras, da der er al for stor risiko for skimmel som følge af kondens, selv om dampspærren sidder længere inde. 2 lag gips med forskudte samlinger er nok. I badeværelser skal der ikke være dampspærre på vægge og skråvægge, men i loft, og der skal være 2 lag vådrumsgips, som skal vådrumstætnes overalt på lodrette og skrå flader, men ikke på loft.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis