Spørgsmål til Sandblæsning af facaden

Hejsa

Håber nogle med erfaringer i sandblæsning og af renovation af facade kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

Jeg har hus med en temmelig ramponeret pudset facade som vi har besluttet at sandblæse helt ind til murstenene til foråret for så at enten filtse eller vandskure. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som måske er logisk for nogle, men ikke for mig da jeg virkelig ikke har meget erfaring med murerarbejde:-)

Spørgsmål 1:
Når der er blevet sandblæst (med vådsandblæsning) skal man så fylde eventuelle tomme eller ødelagte fuger ud med fugemørtel og så lade det tørre ind eller gøres det bare ved filtsningen/vandskuring - altså med den samme mørtel i et hug?

Spørgsmål 2:
Er der nogle der kan forklare mig hvordan man bedst filtser en mur? skal det gøres over flere gange, altså med flere lag, skal der kastes ud først eller hvordan gøres det bedst?

Spørgsmål 3:
Vi fik for nogle år siden hulmurs isoleret - er der en risiko forbundet med sandblæsningen? kan det evt. ødelægge isoleringen når vand/sand trænger ind gennem huller og sprækker?

Det var vidst det for nu

På forhånd tak

Bedste hilsner
Bo


Bedste Hilsner

Bo

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et hus der er sandblæst filser man normalt 2 gange. Første gang for at få fyldt div ujævnheder ud og anden gang for at gøre det pænt (evt med farve)

Hvis der er meget dybe fuger eller andre skader skal de selvfølgelig fyldes ud/repereres først

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Sandblæsning af et pudset hus skader garanteret murstene så meget i overfladen at de er totalt uegnede som grundlag for en vandskurring. 
Reparer pudset i stedet for!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Vedr. hulmursisoleringen så tager denne ikke skade af en sjat vand, da det ikke er mere end når det styrtregner, men lad være med at sandblæse! Du kommer til at vedligeholde vandskurringen eller malingen hvert år fremover, da murstenenes brandhud (yderste lag) beskadiges, hvorfor underlaget er porøst og der dannes altid fugt bag en vandskurring, hvorfor nye huse som skal vandskurres skal opmures i de bedste sten. Vandskurring er ikke et tapet der reparerer dårlig murværk, men snarere det modsatte.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Gert

Tak for dine svar, som jeg sætter pris på. Det er godt nok svært at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, jeg har hørt mange holdninger til lige præcis det her emne, altså, skal man sandblæse, hugge det af, reparere m.m. - selv de tilbud jeg har fået fra forskellige håndværkere har været ret forskellige i hvordan det skulle gribes an bedst.

Vil det sige at du mener at man kun skal tage det yderste lag og så pudse det op på ny med en fuld pudsning? Eller skal jeg blot lappe det pudslag der er?

Problemet med at reparere det eksisterende puds er at det er så grimt og ødelagt at jeg forestiller mig at det ikke bliver særligt pænt, hvor at tage pudset helt af og så filtse eller vandskure det vil blive noget kønnere.

Se vedhæftede billede.

På forhånd tak.

Mvh
Bo


Bedste Hilsner

Bo

Annonce
Hej Bosse

Der var intet billede!

Populært sagt så er pudsede huse, pudsede huse i al fremtid. 
Dette kan man lige så godt indstille sig på.

På dette grundlag skal man så reparere med respekt for det materiale huset er pudset med, overbehandlet med, men med anvendelse af nutidens bedre materialer, arbejdsprocesser og muligheder. Det kan selvfølgelig være en gevaldig omgang at få banket løst puds ned - men fuld afrensning med sandblæser bør ikke være en genvej - hvorimod en kraftig højtryksrensning evt. med varmt vand kan fjerne maling og meget af den løse puds. Efterfølgende bør man dog eftergå facaden med en hammer, så man få banket alt det løsnede puds ned, da dette ikke er solidt grundlag for efterfølgende reparationer, evt. hakke revner lidt dybere og bredere (i pudset) så der bliver større vedhæftningsflade og måske stabilisere større gennemgående revner med yderligere udkradsning på tværs af disse forløb, indlægning af stabiliserede stålplader og udfugning, før man så pudser facaden op, og herefter kan man vælge en stærkere overfladebehandling fx. med indlagt armeringsnet, indfarvet hærdpuds m.v. således at man ikke skal reparere i samme omfang fremover. Det er vigtigt at et pudset hus kan "ånde" hvorfor man ikke skal forfalde til at anvende alt for tætte malinger m.v. da indefrakommende fugt eller fugt fra regn gennem smårevner i overfladen skal ud igen, og derfor ofte medfører udbulinger af "stærk, god og tæt" maling, så man skal til at skrabe, pudse og vedligeholde igen. 

Hvis huset ikke er hulmursisoleret skal man overveje om dette skal gøres i samme forbindelse, men...

Huse med puds får ofte skader på dette efterfølgende, når der er udført hlmursisolering fordi ydervæggen bliver relativt koldere end den var før, hvorfor der kan dannes kondens i pudslaget, som hvis dette ikke kan ånde eller når at udtørre inden frosten sætter ind, vil dette ofte medføre at pudsen løsner sig.

Derfor kan man i stedet overveje at "slå 2 fluer med et smæk" og få husets facader efterisoleret udvendigt med mekanisk fastholdte stive isoleringsbatts, og så på disse fastlime væv og efterfølgende pudse på dette som ovenfor angivet. Så bliver huset godt isoleret, væggen bliver ikke så kold at der dannes kondens, og facaden holder i mange år uden reparationer.

Det vil dog ofte være nødvendigt med et par boreprøver og en termografi at afgøre om dette er fornuftigt på et hus, men denne udgift spares mange gange når man ikke får udført det forkert fordi man troede at ens hus var som naboens, der....



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Gert Tak for dine forskellige forslag. Jeg har ikke kunne svare da tekst feltet pludselig ikke duttede. Prøvede IE og så virkede det fint. Faktisk tror jeg at huset startede uden puds - det er fra 1905, men lad nu det ligge :-) Huset er hulmursisoleret så det skal ikke gøres. Derudover så er selve pudsningen lavet med noget meget grovkornet materiale i som giver en yderst furet overfalde - der er mange huse i Hillerød og omegn som har samme pudsning så det må næsten have været på mode på et tidspunkt, men kønt er det ikke. Udover at det ikke er kønt var min tanke at en pudsning oven på det ikke ville blive pænt, ihvertfald uden at der skulle et ordentligt lag til og deraf at det bedste ville være at skrabe det helt af ind til stenene, men du har da gjort mig i tvivl om den løsning er den rigtige. Problemet er selvfølgelig også tid og penge og en løsning med fx batts og så derefter pudsning er nok noget over vores budget, men det lyder da som en god løsning. Billedet skulle iøvrigt være vedhæftet nu. God søndag mvh Bo

Bedste Hilsner

Bo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også