Pælebor..størrelse

Hej

En mindre detalje inden jeg snart går igang med vores nye terrasse.

Skal have boret huller til mine stolper 97 X 97, men hvad størrelse på
pæleboret er at anbefale.

Er 100mm nok....?

God søndag til jer.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
stumpi.

har du målet diagonalt så har du målet.
og jeg gætter på at du skal bruge 150mm. bor.!
Man skal ikke regne med at hullet er lige hvor det skal være, så jeg ville bore minimum 200 mm og så er der også plads til betonen, ligesom at der er en større "fod" under stolperne.
Ganske rigtigt, diagonalt måler de 137mm.

Ok, jeg havede egentlig en ide om at bore det så småt som muligt og så banke dem ned.
Det er til en terrasse der skal hæves ca 1 m over plan, så tænkte det ikke var nødvendigt at
støbe omkring. Er dog ikke færdig med at få de sidste detaljer på plads.

Stolperne har været brugt til en carport vi har nedlagt. de har stået i jorden 10 år og det kan overhovedet ikke ses på dem.
Så jeg vil ikke tro der er noget galt i at grave dem ned igen.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hvis man har brugt et pælebor før, så ved man at det er let at gøre hullet større end diameteren på pæleboret. Det sker nærmest af sig selv når man støder på sten undervejs. Ellers skal man bare vinkle boret undervejs. Mit manuelle pælebor har en diameter på 150 mm. Jeg har i tidens løb sat en del stolper, pæle mm i beton hvor hullet skulle være større end de 150 mm, det er virkelig ikke et problem. Man kan nok ikke gøre det samme med et benzindrevet pælebor.
Når terrassen skal hæves 1 meter kan der nok også blive råd til nogle betonfundamenter under hver stolpe, og evt. en strimmel murpap under stolperne, så du slipper for at tænke på råd de næste 20-30 år selv med trykimprægnerede stolper i ringeste klasse.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis