Gulv i kælder

Vores hus er et ældre hus med kælder under. I alle rummene var der lagt gulvtæppe med gummibagside, da vi købte huset. Jeg har netop læst et sted at det er meget forkert. Jeg har i sinde at skifte det ud med en eller anden form for laminatgulv. Men så er jeg blevet i tvivl om der skal en dampspærre under. Hvis ikke, kan laminatgulvet så holde til den fugt der kommer fra cementgulvet i et gammelt hus?

Juhlefar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige meget hvad for et gulv du lægger som indholder en eller anden form for træ, skal have en dampspær når det lægges i en kælder eller på et beton gulv.

Skum på bagsiden er kun et problem, hvis du har fugt, så hiv det tilbage og se hvordan det ser ud, og stik næsen helt ned i det for at lugte om det har en snært af grim lugt.
Tusind tak for svaret. Ja der er fugt i gulvet, derfor er jeg bange for at lukke fugten inde. På den måde bliver stanken vel endnu værre.

Juhlefar

Hvis der er fugt i din kældergulvkonstruktion vil der med temmelig stor sikkerhed opstå angreb af skimmelsvampe hvis du lukker det inde med fugtspærre eller tæpper med gummibagside, og der det der lugter.

Hvis du vil have en belægning, er det eneste rigtige jeg kan komme i tanke om et klinkegulv.
Man kan få nogle tæpper uden skumbagside, dem tror jeg godt man kunne bruge som en løsning men det er nok ikke den bedste løsning da du ikke har fjernet fugten men det kan "ånde" lidt igennem tæppet og på den måde kan du måske undgå lugtgener.

Hvor god den løsning er kommer nok lidt an på hvor meget fugt det drejer sig om.
Enig med Orla Nautrup. Alt andet en klinker som belægning i en kælder duer ikke.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

Annonce
Det er bare ikke rigtigt.

Hvis fugten i ovennævnte kældergulv skyldes optrængende fugt og IKKE kondens vil en pålimet fugtspærre fuldstændig hindre dannelsen af skimmelsvamp i mellem eks. gulvoverflade og fugtspærre.

Der er ingen forskel på den konstruktion og den "klinke pålimet med fliselim konstruktion" I samtidig foreslår. I fugtteknisk henseende.

Man kan endda sige at såfremt at man vælger at lime eksempelvis gulvbrædder på betonoverfladen. Og den anvendte lim af gulvproducenten garanteres som værende tilstrækkelig som fugtmembran så er der ikke noget ivejen for det.

Man kan endda også sige at der ikke er nogen forskel på et kældergulv måske 2 meter under terræn og et tilsvarende terrændæk ½ meter over samme terræn. Såfremt der forefindes en effektiv fugtspærring er trægulve ikke noget problem. I relation til opstigende fugt.

Men der skal soleklart skelnes mellem optrængende fugt og kondens.
I et gulv under terrænhøjde er altid i risiko for fugt enten opstigende eller som følge af kondens der møder en koldere flade.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis